3 nowoczesne metody weryfikacji tożsamości konsumenta

Artykuł sponsorowany PROFI CREDIT POLSKA SPÓŁKA AKCYJNA
Pożyczki i kredyty przez Internet to jedne z chętniej wykorzystywanych sposobów na pozyskanie dodatkowej gotówki. Ograniczone formalności, intuicyjny formularz i możliwość jego wypełnienia z poziomu kanapy przyczyniły się do wzrostu popularności pożyczek i kredytów przez Internet. Na początku wprowadzenia pożyczek online tożsamość wnioskodawcy weryfikowana była telefonicznie. Na ogół dzwonił do nas pracownik firmy pozabankowej lub banku na podany w formularzu numer telefonu. Obecnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa i przyspieszenia procesu wnioskowania wprowadzane są coraz nowsze metody kontroli zgodności danych osobowych. Jakie one są? Czego możemy się spodziewać?

W jakim celu przeprowadzana jest weryfikacja tożsamości?

Jeszcze kilka lat temu dochodziło do sporej liczby wyłudzeń pożyczek lub kredytów na cudze dane osobowe. Poszkodowani po czasie dowiadywali się, że ich nazwisko zostało wykorzystane do zaciągnięcia zobowiązania w ich imieniu. Choć oszustwo na ogół zostawało wykryte, to konsument musiał przejść długą drogę, by udowodnić, że to nie on skorzystał z pożyczonych środków. Znalezienie złodziei i udowodnienie im fałszerstwa nie zawsze kończyło się powodzeniem. Takie sytuacje w bardzo dużym stopniu odbijały się na zaufaniu do firm pożyczkowych, które również ponosiły wielkie straty finansowe. Obecnie pożyczkodawcy na poprawę bezpieczeństwa konsumentów i swojego własnego przeznaczają ogromne nakłady finansowe.

Jednym ze sposobów na zwiększenie ochrony konsumentów i podmiotów finansowych jest dokładniejsza weryfikacja danych osób, które złożyły wniosek o dodatkową gotówkę. Aktualnie możemy spotkać się najczęściej z weryfikacją za pomocą przelewu, specjalnej aplikacji weryfikującej lub za pomocą biometrii. Jak przebiega proces potwierdzania danych wymienionymi sposobami?

3 nowoczesne metody weryfikacji tożsamości konsumenta

Każdy podmiot finansowy może indywidualnie wybrać, którą metodą będzie sprawdzał tożsamość konsumentów. Ponadto czasami wnioskodawca sam może wybrać jedną z kilku dostępnych opcji potwierdzania danych osobowych. Zdarzają się również przypadki, że w celu wyeliminowania wątpliwości pomimo sprawdzenia danych za pomocą np. aplikacji, pożyczkodawca dzwoni do potencjalnego klienta. Choć może nam się to wydać uciążliwe, jest to kwestia dbałość o interesy konsumentów i własne.

1. Weryfikacja przelewem

Bez wątpienia jedną z najpopularniejszych metod weryfikacji tożsamości jest przelew weryfikacyjny. Metoda ta bazuje na potwierdzonych przez bank danych osobowych klientów. Zakładając konto w banku, zawsze musimy dokładnie udokumentować swoje dane osobowe. Banki bardzo skrupulatnie sprawdzają przyszłych klientów. Niejednokrotnie weryfikacja odbywa się w placówce banku, do którego musimy stawić się osobiście lub dwuetapowo w przypadku konta otwieranego przez Internet. Dzięki temu pożyczkodawca ma pewność, że dane osobowe posiadacza rachunku są potwierdzone i zgodne ze stanem faktycznym.

Osoba, która składa wniosek o pożyczkę przez Internet, po jego wypełnieniu musi wykonać przelew na podany przez pożyczkodawcę numer rachunku bankowego. Po otrzymaniu przelewu pożyczkodawca porównuje dane wpisane w formularzu pożyczkowym do danych widniejących na przelewie. Dane te muszą być zgodne, a ewentualna zmiana nazwiska np. po zawarciu związku małżeńskiego musi być uwzględniona na rachunku bankowym, na dowodzie osobistym i we wniosku pożyczkowym.

Przelew na ogół wykonywany jest na niewielką kwotę np. 1 złotych lub 10 groszy. W tytule przelewu wpisujemy przekazany przez pożyczkodawcę numer wniosku. Z pewnością jest to sprawdzona i bezpieczna metoda, jednak niekiedy wydłuża czas pozyskania środków. Jeśli nie wykonamy przelewu natychmiastowego, który jest dodatkowo płatny lub mamy rachunek bankowy w innym banku niż pożyczkodawca, będziemy musieli odczekać. Czasami czas oczekiwania wydłuża się do jednego lub dwóch dni (np. gdy przelew zrobimy po południu lub w weekend). Więcej informacji o szybkich pożyczkach znajdziemy na stronie internetowej everlike.pl.

2. Aplikacja weryfikująca

Zdecydowanie bardziej innowacyjną metodą sprawdzania danych osobowych wnioskodawców jest aplikacja weryfikująca. Niejednokrotnie aplikacja w wielu osobach wzbudza obawy. Dlaczego? Aby zweryfikować swoją tożsamość, musimy się zalogować do swojego banku, za pomocą linku otrzymanego od pożyczkodawcy. Klikając link, przenosimy się do panelu, na którym dokonujemy wyboru swojego banku. Logujemy się tak jak zwykle do swojego konta. Wówczas aplikacja skanuje nasz rachunek bankowy i pobiera niezbędne informacje. Niekiedy są to jedynie dane osobowe, a czasami weryfikacja połączona jest z badaniem zdolności kredytowej. Aplikacja sprawdza wówczas historię transakcji wykonanych na naszym koncie. Po pobraniu niezbędnych danych następuje automatyczne wylogowanie. Choć dla wielu osób jest to dość kontrowersyjna metoda, to obawy te są bezpodstawne. Dane przekazywane są jedynie na potrzeby badania zdolności kredytowej i weryfikacji tożsamości. Ani aplikacja, ani pożyczkodawca nie mogą wykonać żadnych czynności na naszym rachunku.

Dużą zaletą aplikacji jest szybkość jej działania. Dane niemal natychmiast przekazywane są pożyczkodawcy, który przystępuje do analizy naszego wniosku. Metoda ta sprawdza się, wówczas gdy np. zależy nam na bardzo szybkim pozyskaniu gotówki. Aby skorzystać z zobowiązania, które oferuje to rozwiązanie, szukajmy np. pożyczki bez przelewania grosza lub pożyczki bez przelewu weryfikacyjnego. Szczegóły dotyczące pożyczki bez przelewania grosza znajdziemy tutaj https://everlike.pl/pozyczka-bez-przelewania-grosza/.

3. Weryfikacja biometryczna

Najnowszą metodą weryfikacji tożsamości konsumenta jest weryfikacja biometryczna. Metoda ta bazuje na skanowaniu naszej twarzy i porównywaniu do wizerunku ze zdjęcia widniejącego na dowodzie osobistym. Sposobów weryfikacji biometrycznej jest kilka. Niekiedy wystarczy, że zrobimy zdjęcie dowodu, a później przednią kamerą smartfona zrobimy zdjęcie. Inną wersją jest zrobienie zdjęcia dowodu osobistego i przesłanie go do pożyczkodawcy, a później wideo rozmowa z pracownikiem firmy pożyczkowej. Podczas takiej wideo rozmowy również konieczne jest pokazanie twarzy i niekiedy wykonywanie poleceń, np. wodzenie nosem za kropką, która widoczna jest na ekranie. Wiele zależy od tego, jaką metodę stosuje wybrany przez nas pożyczkodawca.

Ta technika potwierdzania tożsamości sprawdzi się u osób, którym posługiwanie się smartfonem nie sprawia trudności, a także posiadają model telefonu, który umożliwia połączenia wideo wysokiej jakości.

 

 
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza