Realne oprocentowanie jest najczęściej niższe niż podają banki w reklamach. Bo próżno szukać w reklamach lokat bankowych przypomnienia, że zyski z nich podlegają podatkowi w wysokości 19 proc.
Depozyty (w tym lokaty) stanowią prawie 40 proc. oszczędności Polaków. W walce o pieniądze klienta reklamy banków atakują informacjami o stopie zwrotu, zapominając poinformować konsumentów, że stopa ta winna być pomniejszona o podatek od zysków z oszczędności i o innych niuansach dotyczących oferty. Dlatego Komisja Nadzoru Finansowego na bieżąco bada reklamy produktów bankowych. Są efekty - upomnienie w połowie marca otrzymały trzy banki.
- Nie wymienialiśmy ich z nazwy celowo. Potraktowaliśmy to jako upomnienie - mówi Katarzyna Biela z KNF. - Ale bank powinien informować o rzeczywistym oprocentowaniu.
Tymczasem jeżeli klient podpisze umowę na utworzenie lokaty oprocentowanej na 6 proc. w skali roku, to rzeczywiste oprocentowanie wyniesie 4,86 proc.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?