Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przejazd podziemny i ścieżki rowerowe. Transportowa rewolucja w Słupsku

Aleksander Radomski [email protected]
W czerwcu tego roku zarząd województwa pomorskiego ogłosił, że cztery miasta województwa mogą starać się o dodatkowe unijne fundusze.
W czerwcu tego roku zarząd województwa pomorskiego ogłosił, że cztery miasta województwa mogą starać się o dodatkowe unijne fundusze. Krzysztof Piotrkowski
Powstanie bus-pasów, ścieżek rowerowych i podziemnego połączenia pieszo-rowerowego łączącego os. Sobieskiego z dworcem - w środę słupscy radni uchwalili, że miasto wyda póki co pół miliona złotych na ten cel.

Chodzi o budowę węzła przesiadkowego przy dworcu PKP wraz z szeregiem dodatkowych zmian. Wśród nich jest budowa asfaltowej ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Szczecińskiej i stworzenie parkingu rowerowego tzw. park&ride. Wszystko za miliony z unijnej dotacji.

W czerwcu tego roku zarząd województwa pomorskiego ogłosił, że cztery miasta województwa mogą starać się o dodatkowe unijne fundusze. Marszałek przeznaczył 20 milionów euro dla Gdańska, Gdyni, Sopotu lub Słupska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Pochodzą one z puli na rozwój i integrację systemów transportu zbiorowego.

Aby je zdobyć, trzeba się spieszyć. - W maju zostanie ogłoszony konkurs, a w czerwcu będzie można składać wnioski - przekonywał radnych na ostatniej sesji Marcin Grzybiński, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. - Teraz jest czas na stworzenie studium wykonalności, później może być za późno, a z pieniędzy skorzystają inni - mówił.

Zobacz także: Ring miejski w Słupsku. Są pieniądze na jego budowę

ZIM rewolucyjną koncepcję już ma, a teraz, kiedy radni ją zaaprobowali i zdecydowali się przeznaczyć pieniądze z miejskiej kasy, zacznie tworzyć dokumentację. Jednak studium wykonalności za pół miliona złotych to niejedyne koszty. Jak przy każdej unijnej dotacji, tak również w tym wypadku potrzebny będzie wkład własny miasta i MZK (spółka jest zaangażowana w projekt). Obliczono, że przy 150milionowym dofinansowaniu, o które miasto będzie się starać, wkład własny Słupska i MZK wyniesie 4,5 mln zł.

Co się zmieni w słupskim transporcie za unijne pieniądze? - Ujęliśmy najważniejsze rzeczy: od ścieżki rowerowej na ul. Szczecińskiej, przez stworzenie lepszego nadzoru nad przewoźnikiem do wybudowania węzła przesiadkowego z parkingiem dla rowerów w pobliżu dworca PKP. Do tego utworzenie elektronicznej informacji pasażerskiej na wybranych przystankach autobusowych - mówi Grzybiński.

Lista życzeń jest dłuższa. W grę wchodzi też przebudowa niektórych zatok autobusowych, utworzenie bus--pasów i dostosowanie przystanków potrzeb do osób niepełnosprawnych. Do tego zakup trzech standardowych nieskopodłogowych autobusów dla MZK i wymiana myjni autobusowej na bardziej proekologiczną. Inwestycja miałaby zakończyć się w 2015 roku.

To wszystko w pierwszym etapie. W kolejnym przewidzianym już na lata 2014
- 2020 postuluje się budowę np. podziemnego połączenia pieszo-rowerowego łączącego osiedle Sobieskiego z dworcem i powiązanie z nim asfaltowej drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Szczecińskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza