Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Deklaracja śmieciowa. Ogromne kolejki w Urzędzie

Alek Radomski [email protected]
Wczorajsza kolejka w ratuszu.
Wczorajsza kolejka w ratuszu. Kamil Nagórek
Teoretycznie do niedzieli słupszczanie mają czas na złożenie deklaracji śmieciowej. W ratuszu więc ustawia się kolejka.

Środa (27 marca), godzina 10 rano. Przed pokojem numer 14 na parterze budynku Urzędu miejskiego w Słupsku tłoczą się ludzie. Stoją w kolejce, która ciągnie się przez kilkanaście metrów. Tworzą ją zniecierpliwieni właściciele domków jednorodzinnych, którzy przyszli złożyć deklarację śmieciową.

- Jestem zszokowana, że tyle trzeba czekać. Przecież każdy potrafi czytać i pisać. Wystarczyłoby deklarację wrzucić do jakiegoś pojemnika i iść do domu. A tak tworzy się dodatkowa biurokracja - zauważa pani Regina, która mieszka przy ul. Jodłowej w Słupsku.

Deklaracje o wysokości opłat za gospodarowanie odpadkami komunalnymi należy złożyć do końca marca. Teoretycznie więc właściciele nieruchomości mają czas do końca miesiąca, ale jeśli deklarację chcą składać osobiście, to do piątku.

- Pracuję od godz. 7 do 15. Aby złożyć ten dokument, musiałem urwać się z pracy
- zauważa pan Mariusz.

Kiedy pytamy go, dlaczego dokumentu wcześniej nie wysłał pocztą, oznajmia, że lepiej przyjść osobiście i urzę­dnika poprosić o pieczątkę na kopii deklaracji.

Czytaj również:Dwa tygodnie zostały na złożenie deklaracji śmieciowych

- Przecież nigdy nic nie wiadomo, a kopię warto mieć dla siebie. O tym, że trzeba coś deklarować, dowiedzia­łem się od sąsiada - kwituje.

Ale kolejkowicze do urzędników przychodzą nie tylko z formularzami. W załączniku dołączają rozgoryczenie na śmieciową ustawę i kilka pytań.

- Mieszkam w domku jednorodzinnym - zaczyna pani Jolanta z Zatorza. - Do tej pory korzystałam z pojemników należących do wspólnoty mieszkaniowej. Miałam podpisaną z nimi umowę. Teraz, kiedy wszystko się zmienia, to nie wiem, czy będę mogła tak robić dalej. Ustawa nie określa, czy będę mogła wyrzucać śmieci do kosza wspólnoty od lipca. Chcę o to zapytać, a przy okazji złożyć deklarację.
Słupszczanka po rozmo­wie z urzędnikami rozkłada ręce. - Dowiedziałam się, że każdy posiadacz nieruchomości musi mieć pojemnik. Nie wiem, czy nie dostanę kary, jeśli go nie kupię lub wypożyczę. Mam nadzieję, że tak się nie stanie, jeśli tego nie zrobię, a wy o tym napiszecie.

Wśród osób, z którymi rozmawialiśmy, znalazły się też takie, które mówią wprost, że śmieci segregować nie będą. Powód jest prosty, bo to się zwyczajnie nie będzie opłacać. Zaznaczają, że choć od miasta dostaną worki na odpadki (szkło, plastik, papier) to nie wiadomo, gdzie po ich zapełnieniu je trzymać. W domach i garażach czasem brak miejsca. Lepiej więc zapłacić 12 zł od osoby zamiast 9 zł, śmieci nie segregować, a problem mieć z głowy. Szczególnie że niesegregowane odbierane będą raz w tygodniu, a segregowane tylko raz na miesiąc.

Tymczasem w myśl znowelizowanej ustawy urzędnicy opracowali już nowy wzór deklaracji. Będzie go można złożyć drogą elektroniczną.

- Zmieniamy deklarację tak, aby dostosować ją do wytycznych znowelizowanej ustawy - mówi Anna Grabuszyńska, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska. - Chodzi o to, aby można ją było składać przez internet.

W zamyśle taka możliwość odciąży urzędników i ułatwi życie mieszkańcom. Niestety tylko niektórym, a ograniczeniem wcale nie jest tu kwestia podłączenia do sieci. Po zmianach będą mogli to zrobić jedynie ci, którzy mają podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą specjalnego certyfikatu lub za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej udostępnionej na rządowej Elektronicznej Platformie Usług Administracyjnych.

Urzędnicy wielokrotnie podkreślali, że nie mogą przyjmować deklaracji drogą e-mailową. Obawiają się, że osoby trzecie mogłyby podszywać się pod właścicieli nieruchomości.

Przypomnijmy, wzór deklaracji dostępny jest w urzę­dzie i na stronie **

slupsk.pl

**. Dokument wypełniają wła­ściciele domków jednorodzinnych. Urzędnicy zapewniają, że za wspólnoty mieszkaniowe zrobi to ich administrator.

W formularzu należy wskazać adres nieruchomości i oświadczyć, ile osób ją zamieszkuje (nie chodzi o meldunek). Należy też zadeklarować, czy odpady komunalne będziemy gromadzić w sposób selektywny, czy nie. Sami też musimy naliczyć sobie wysokość miesięcznej opłaty śmieciowej.

W przypadku segregacji miesięczny koszt podatku to 9 zł od osoby. Natomiast jeśli zadeklarujemy, że śmieci nie będą przez nas segregowane, to zapłacimy drożej, bo 12 zł miesięcznie od mieszkańca.

Przypominamy też, że właściciele nieruchomości muszą do końca marca wypowiedzieć umowę firmie, która teraz od nich odbiera śmieci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza