Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pilotażowe usługi teleopieki w Bytowie

Andrzej Gurba
Dzięki usłudze teleopieki informacja o potrzebnej pomocy może szybciej dotrzeć do służb ratunkowych.
Dzięki usłudze teleopieki informacja o potrzebnej pomocy może szybciej dotrzeć do służb ratunkowych. Andrzej Gurba
Urząd miejski zachęca mieszkańców do skorzystania z pilotażowych usług teleopieki. Usługa ma zwiększyć bezpieczeństwo osób starszych, chorych i samotnych.

Usługa teleopieki ma zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania, głównie dla osób starszych, niepełnosprawnych, niesamodzielnych, schorowanych, zamieszkujących samotnie, korzystających z pomocy w formie usług opiekuńczych oraz osób, które chcą lub muszą prowadzić samodzielne życie, a wymagają opieki.

- Takie usługi to m.in. zmniejszenie poziomu stresu, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, zwiększenie poziomu niezależności oraz zmniejszenie poczucia bycia ciężarem dla innych osób, uwolnienie opiekunów od konieczności bycia w stałej gotowości - podkreślają urzędnicy.

Projekt ruszył w gminie Bytów z początkiem listopada ubiegłego roku. Potrwa do końca grudnia tego roku. W ramach projektu Polskie Centrum Opieki w Gdyni uruchomiło w gminie Bytów dostęp do Centrum Operacyjno-Alarmowego z wykorzystaniem tzw. czerwonego przycisku alarmowego. To bardzo istotne w całym pomocowym systemie.

- Na dzisiaj w gminie Bytów w ramach programu pilotażowego z usług teleopieki korzysta 15 osób, w większości starszych. Osoby te podpisały indywidualną umowę na świadczenie usługi, dostały z gminy w użyczenie aparat telefoniczny z zestawem głośnomówiącym oraz bezpośrednim przyciskiem alarmowym i dokonały aktywacji usługi - informuje Ewa Kulaszewicz, kierownik Wydziału Spraw Społecznych i Obywatelskich w Urzędzie Miejskim w Bytowie.

Jak działa system? Każda osoba będąca w systemie ma specjalne urządzenie z guzikiem, który po naciśnięciu uruchomia numer w telefonie do centrum pomocy. Zgłasza się wtedy dyżurny operator. Jeśli rozmowa z osobą, która uruchomiła alarm, nie jest możliwa (jest system głośnomówiący), następuje powiadomienie osób znajdujących się na specjalnej liście (bliscy, sąsiad, lekarz pierwszego kontaktu itd.) oraz wezwanie pogotowia ratunkowego albo innych służb. Operator w centrali ma szczegółowe dane na temat osób korzystających z teleopieki.

Osoby chcące korzystać z usług teleopieki w okresie pilotażowym powinny zgłosić się do Urzędu Miejskiego w Bytowie (nr tel. 59 822 20 11). Ratusz posiada aparaty telefoniczne, które może użyczyć i płaci za usługę gdyńskiej firmie 500 złotych miesięcznie (umowa jest podpisana do końca grudnia 2014 roku). Zainteresowani teleopieką muszą zapłacić tylko jednorazową opłatę aktywacyjną w wysokości 12,50 zł i miesięczny abonament - 8,70 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza