Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jaki serwis aut wybrać?

Wojciech Frelichowski
Jaki serwis aut wybrać?
Jaki serwis aut wybrać? Archiwum
Wybór serwisu to nie tylko kwestia kompetencji mechaników, ale przede wszystkim ceny. Dlatego ponad połowa kierowców wybiera serwisy nieautoryzowane, bo w nich usługi są tańsze.

Według badań instytutu ARC Rynek i Opinia, odsetek kierowców korzystających z nieautoryzowanych serwisów jest dwukrotnie wyższy niż odsetek kierowców korzystających z serwisów autoryzowanych. Do korzystania z nieautoryzowanych serwisów przyznaje się 41 procent badanych kierowców. Z serwisów nieautoryzowanych korzysta tylko 17 proc. kierowców.

Ale co ciekawe, 42 proc. zmotoryzowanych korzysta z obydwu typów serwisów
- autoryzowanego i nieautoryzowanego, częściowo zależnie od tego, czy ich celem jest naprawa samochodu czy przegląd.

Natomiast tylko nieliczni (2 proc.) decydują się zawsze na samodzielną naprawę samochodu. To nie tylko kwestia umiejętności, ale przede wszystkim coraz większego zaawansowania technicznego samochodów, do serwisowania których potrzeba nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale także oprogramowania. Do tego dochodzi jeszcze kwestia braku czasu.

- Mój ojciec spędzał całe popołudnia na naprawie i konserwacji swojego malucha. Ale miał na to czas, pracował w Sezamorze od 7 do 15. Ja wychodzę z domu rano i wracam późnym popołudniem, a często wieczorem - mówi pan Marcin ze Słupska, który naprawia komputery. Samochód to jego narzędzie pracy, dzięki któremu dojeżdża do klientów. - Kiedy tylko wyczuję, że w moim aucie coś nie gra, od razu jadę do serwisu, bo potem awaria może być poważniejsza i naprawa potrwa dłużej. Dla mnie oznacza to straty.

Jak podaje ARC Rynek i Opinia, stacje autoryzowane są najpopularniejsze wśród właścicieli samochodów trzech marek: Skoda (30 proc.), Opel (25 proc.) i Toyota (25 proc.). - Dzieje się tak nie bez przyczyny. Nowe samochody tych marek Polacy od kilku lat kupują najczęściej. Biorąc pod uwagę fakt, że z serwisów autoryzowanych korzystają głównie właściciele samochodów nie starszych niż cztery lata, zatem serwisy tych marek są najpopularniejsze - wyjaśnia Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia.

W przypadku samochodów z wyższej półki cenowej, np. Audi czy BMW stosunkowo niewielka grupa konsumentów może sobie pozwolić na nowy fabrycznie samochód. Najczęściej więc samochody tych marek to samochody kilku- lub kilkunastoletnie, których właściciele częściej odwiedzają serwisy nieautoryzowane.

- Jednocześnie spora grupa kierowców przyznaje, że korzysta z obydwu typów stacji obsługi, co oznacza, że Polacy coraz bardziej dbają o samochody i wybierając stację, nie kierują się wyłącznie ceną, zwłaszcza jeśli samochód nie jest starszy niż osiem lat - dodaje Sygnowski.

Wybierając nieautoryzowaną stację obsługi, kierowcy zazwyczaj decydują się na stację, która nie należy do żadnej sieci (74 proc.). Spośród sieci stacji nieautoryzowanych najbardziej znana jest stacja Bosch Service. ARC Rynek i Opinia zbadał też, z jakich usług w serwisach najczęściej korzystają kierowcy. Wyniki nie są zaskoczeniem. Najczęściej wybierany jest serwis ogumienia (58 proc.) z prostej przyczyny: coraz popularniejsza jest sezonowa zmiana opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Poza tym kierowcy korzystają z przeglądów okresowych (55 proc.) oraz wymiany klocków i tarcz hamulcowych (43 proc.). Wybierając fachowca, zwracamy uwagę głównie na finanse - koszt naprawy i to czy pracownicy serwisu informują, gdy on się zmienia. Tego oczekuje ponad 90 proc. kierowców. Blisko dwie trzecie właścicieli auta liczy, że w serwisie będzie czysto, a prawie 60 proc. chce patrzeć mechanikowi na ręce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza