Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złe wyniki próbnych matur. Rozmowa z dyrektor V LO

Krzysztof Piotrkowski
Wioleta Kurtiak przyznaje, że uczniowie powinni zacząć się uczyć.
Wioleta Kurtiak przyznaje, że uczniowie powinni zacząć się uczyć. Krzysztof Piotrkowski
Wyniki próbnych matur są złe. O wynikach w V LO w Słupsku rozmawiamy z Wioletą Kurtiak, dyrektor szkoły.

Rozmowa "Głosu " z Wioletą Kurtiak, dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku.

Wyniki próbnych matur na tle kraju nie przedstawiają się pozytywnie. Jak to wygląda u państwa?

Wyniki próbnej matury nie są zadowalające, ale nie odbiegają od wyników z lat ubiegłych. Uczniowie, poza nielicznymi przypadkami, dopiero zaczną się uczyć na poważnie po studniówce. Poza tym nie został omówiony materiał w całości z podstawy programowej. Wyniki matur zawsze są znacząco wyższe od wyników uzyskiwanych w próbnych maturach. Próbne matury służą oczywiście sprawdzeniu wiedzy uczniów, są pomocne przy planowaniu pracy w drugim semestrze z maturzystami, ale również służą do zapoznania się z procedurami obowiązującymi na egzaminach maturalnych.

Z jakimi przedmiotami uczniowie poradzili sobie najlepiej, a jakie sprawiły im największą trudność?

Tegoroczna próbna matura potwierdza tendencję z lat ubiegłych, iż maturzyści najlepiej radzą sobie z językiem angielskim (poziom podstawowy). Zarówno próbna matura z Operonem, jak i Centralną Komisją Egzaminacyjną pokazuje, iż znacznie wzrósł poziom trudności z języka polskiego (poziom podstawowy). W mojej ocenie w tym roku szkolnym wcale nie matematyka (poziom podstawowy) może sprawiać największe trudności maturzystom, tylko właśnie język polski. Zmiana formuły egzaminu maturalnego (wprowadzenie obowiązkowego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym) spowodowała, iż trudno w tej chwili odnieść się do wyników z takich przedmiotów, jak biologia, geografia, chemia czy historia zdawanych na poziomie rozszerzonym. Te przedmioty będą zdawane w zupełnie nowej formule i trudno szukać odniesienia do lat ubiegłych.
Najczęściej przedmiotem, z którym najgorzej radzili sobie maturzyści, była matematyka.

Czyli blady strach padł na humanistów...

Matematyka stanowi trudność dla humanistów, ale również dla uczniów z klas o innych rozszerzeniach.

Czy uczniowie powinni zacząć się bać i zmobilizować się do nauki już teraz?

W szkole nie powinno się straszyć maturą, raczej szukać sposobu do mobilizowania uczniów i pokazywania korzyści, jakie daje posiadanie matury. Musi się zmienić nastawienie do egzaminu, może należy przyjąć, że nie wszyscy muszą zdać maturę.

Jak komentowana jest próbna matura w szkole i jakie nastroje towarzyszą uczniom?

Próbna matura z CKE w ocenie młodzieży uznana została za trudniejszą. Również próbna matura na poziomie rozszerzonym (szczególnie przedmioty dodatkowe) uznana została za trudną. Przyznaję, że dla części maturzystów stanowi to realną próbę i pomoc w podjęciu decyzji o wyborze przedmiotów dodatkowych na majowej maturze. W ocenie uczniów dobrze zostało odebrane zwiększenie liczby tematów wypracowania z historii w arkuszu maturalnym. Zwiększono je z trzech do pięciu, co stanowi większy przekrój epok historycznych.

Rozmawiała
Dorota Aleksandrowicz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza