Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Erasmusie liczą się konkrety i priorytety. Rozmowa z Iwoną Poźniak

Krzysztof Piotrkowski
Iwona Poźniak zachęca szkoły do przystąpienia do Erasmusa.
Iwona Poźniak zachęca szkoły do przystąpienia do Erasmusa. Krzysztof Piotrkowski
Rozmowa "Głosu" z Iwoną Poźniak, konsultantem Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku

W regionie słupskim uchodzi pani za eksperta doskonale zorientowanego w zawiłościach programu Erasmus. Skąd to doświadczenie?
Zanim zostałam konsultantem ODN, uczestniczyłam już w realizacji kilku projektów międzynarodowej współpracy szkół Comenius w Szkole Podstawowej z Oddziałami Przyszpitalnymi nr 9 w Słupsku. Między innymi dzięki mojemu zaangażowaniu ta szkoła została także koordynatorem projektu "W zdrowym ciele, zdrowy duch" w projekcie Erasmus+. A teraz jako konsultant zamieszczam sporo informacji o programie Erasmus+ w "Informatorze Oświatowym" ODN. Myślę, że właśnie tym doświadczeniom zawdzięczam taką opinię.

Czy Erasmus jest popularny w placówkach oświatowych województwa pomorskiego?
Z danych, którymi dysponuję, wynika, że w naszym kraju 32 placówki pełnią rolę koordynatorów projektów. Spośród nich tylko dwie znajdują się w województwie pomorskim. Chodzi o szkołę w Gdyni oraz Szkołę Podstawową nr 9 w Słupsku.

To niewiele tych szkół.
Bo nie jest łatwo zostać koordynatorem.

Dlaczego?
Koordynator nie tylko wymyśla projekt, ale musi wokół niego skupić partnerów zagranicznych i krajowych. To wiąże się z wieloma obowiązkami i wymaga zaangażowania. Dlatego o wiele więcej szkół pełni rolę partnerów różnych projektów. Z informacji, które ujawnił marszałek województwa, wynika, że pod tym względem jesteśmy województwem przodującym w wykorzystaniu możliwości, jakie dają projekty i programy wykorzystujące środki unijne. Erasmus jest kolejną szansą dla placówek edukacyjnych, by takie środki pozyskać. .

Na co trzeba zwrócić uwagę, żeby było możliwe uczestnictwo w programie Erasmus ?
Z moich doświadczeń wynika, że w trakcie tworzenia projektu liczą się konkrety oraz europejska wartość dodana, czyli korzyści, które z projektu mogą wynieść uczestnicy w wyniku spotkań ludzi z różnych krajów. Duże znaczenie ma także znajomość kryteriów, którymi się kierują eksperci oceniający projekty.

Jak się można z nimi zapoznać?
Temu służą m.in. takie konferencje, jak ta, która we wtorek odbyła się w Wyższej Hanzeatyckiej Szkole Zarządzania w Słupsku. ODN zorganizował ją wspólnie z Narodową Agencją Programu Erasmus. Uczestnicy, a było ich ponad stu, mogli nie tylko wysłuchać wystąpień prelegentów, ale także mieli okazję uzyskać odpowiedzi na bardzo konkretne pytania dotyczące priorytetów czy zasad wypełniania niezbędnych dokumentów.

Erasmus+ to program skierowany do wszystkich szczebli edukacji?
Tak. W nim mogą uczestniczyć nie tylko szkoły podstawowe, gimnazja, licea i szkoły zawodowe, ale również innego typu placówki edukacyjne.

Gdzie ich szefowie mogą uzyskać szczegółowe informacje?
Pomocą służymy w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli przy ulicy Bałtyckiej 29 w Słupsku. W zakresie edukacji szkolnej proszę się zwracać do pani Grażyny Wieczorek, a szkolnictwem zawodowym zajmuje się pan Mateusz Weiland. Sądzę, że ta forma uatrakcyjniania oferty oświatowej dobrze jej służy na każdym poziomie nauczania.

Rozmawiał Zbigniew Marecki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza