Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozmowy Ustki z Warszawą w sprawie portu, z tarczą w tle

Alek Radomski [email protected]
Budowa awanportu ma znieść ograniczenia dzisiejszego portu. Samorządowcy liczą, że budowa  będzie możliwa w ramach rekompensat za tarczę antyrakietową. Trwają rozmowy w tej sprawie.
Budowa awanportu ma znieść ograniczenia dzisiejszego portu. Samorządowcy liczą, że budowa będzie możliwa w ramach rekompensat za tarczę antyrakietową. Trwają rozmowy w tej sprawie. urząd miejski ustka
Budowa awanportu ma znieść ograniczenia dzisiejszego portu. Samorządowcy liczą, że budowa będzie możliwa w ramach rekompensat za tarczę antyrakietową. Trwają rozmowy w tej sprawie.

Przebudowa drogi krajowej numer 21 i modernizacja portu to dwa główne roszczenia, które wysuwa Ustka w związku z budową amerykańskiej instalacji antyrakietowej w Redzikowie. Rozmowy w sprawie rekompensat za tarczę są w toku.

Jacek Graczyk, burmistrz Ustki, wrócił właśnie z takich konsultacji. W stolicy spotkał się z Maciejem Jankowskim, wiceministrem obrony narodowej, Kazimierzem Plocke, wiceministrem rolnictwa i rozwoju wsi oraz przedstawicielami ministerstw środowiska i infrastruktury. - Przedstawiliśmy koncepcję rozbudowy portu w Ustce - relacjonuje burmistrz uzdrowiska.

- Zaznaczaliśmy, że jest w złym stanie, przez co nie może realizować ważnych funkcji, jak choćby handlowej. Przy obecnym układzie nie mogą też korzystać z niego statki wycieczkowe. W kiepskich warunkach korzystają za to rybacy. Co prawda jest budowany basen rybacki, ale dla łodzi do 12 metrów. Druga sprawa to fatalny stan, szczególnie falochronów. Obawiamy się, że przy większym sztormie mogą się rozlecieć. Już dziś przy sztormowej pogodzie kutry uciekają do mostu z uwagi na wysokie fale. Dusimy się przy takim układzie. Stąd pomysł i nasza propozycja na awanport, który mógłby poprawić sytuację.

Zobacz także: Rybacy i żeglarze stworzyli koncepcję portu w Ustce (wideo)

Rozmowy w tej sprawie będą jednak żmudne. Spotkanie władz kurortu z urzędnikami w Warszawie zakończyło się na ustaleniach, że poszczególne resorty szczegółowo przeanalizują temat. Natomiast urząd ma przedstawić analizę wykorzystania portu do realizacji transportu morskiego.

Kolejna seria rozmów w połowie września. To termin przed wyborami parlamentarnymi, przed którymi prędzej będzie można usłyszeć obietnice niż konkretne deklaracje. Przypomnijmy, że Urząd Morski w Słupsku złożył już dwa projekty o dofinansowanie tej inwestycji, na którą potrzeba 205 mln zł.

Na liście 50 projektów morskich Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku "Przebudowa wejścia do portu w Ustce" zajmuje 40. lokatę. Z kolei w programie operacyjnym dla województwa jest na liście rezerwowej. Nie daje to gwarancji uzyskania pieniędzy. Stąd idea wpisania rozbudowy portu w ramach rekompensaty za tarczę. Inwestorem byłby Urząd Morski w Słupsku, który przygotowuje analizę falowania potrzebną do zaprojektowania bezpiecznego wejścia do portu oraz ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. W przyszłym roku powstać ma projekt budowlany.

Wcześniej na spotkania w Ministerstwie Obrony Narodowej jeździli przedstawiciele Słupska, gminy Słupsk i powiatu. Cechował je - jak podsumowali uczestnicy - "duży poziom ogólności". Samorządowcy w zamian za tarczę liczą także na wsparcie przy budowie drugiej nitki torów i przebudowie dróg powiatowych. Są też postulaty o pomocy w poszukiwaniu strategicznego inwestora dla regionu, zmian w szkolnictwie wyższym i utworzenia Zielonego Instytutu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza