Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja transportowa. Nowy termin zakończenia prac to połowa września

Aleksander Radomski
Realizowana za unijne pieniądze rewolucja transportowa zaliczyła poślizg. Nowy termin zakończenia to połowa września.
Realizowana za unijne pieniądze rewolucja transportowa zaliczyła poślizg. Nowy termin zakończenia to połowa września. Łukasz Capar
Rewolucja transportowa droższa, z poślizgiem i aneksem do umowy. Ociąga się budowa wiat przystankowych. Również dynamiczny system informacji pasażerskiej wciąż jest w trakcie powstawania.

Na nowe przystanki, parking dla rowerów i barierkę odgradzającą rowerzystów od samochodów na wiadukcie nad torami kolejowymi na 3 Maja trzeba jeszcze poczekać. Drogowy etap rewolucji transportowej w Słupsku, finansowanej z unijnych środków inwestycji, miał zakończyć się wczoraj. Odnotowano jednak poślizg, a w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej mówi się o połowie września jako o realnym terminie finalizacji tych prac.

Zobacz także: Rewolucja transportowa w Słupsku. Czas start (wideo)

O prolongatę wnioskować miał wykonawca, wskazując jako powód nieprzewidziane i dodatkowe roboty. Jak choćby te na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Szczecińskiej, gdzie trzeba było wymieniać podbudowę. Więcej pieniędzy pochłonęła też wymiana sygnalizacji w tym miejscu. Miała zawisnąć na starych słupach, ale po odkopaniu ich fundamentów okazało się, że trzeba wymienić je na nowe. Odtworzyć trzeba było także kabel koordynacyjny instalacji świetlnej. W sumie dodatkowe prace pochłonęły około 800 tys. zł, co pomniejszyło oszczędności poprzetargowe.

Z zaoszczędzonych pieniędzy planowano wyremontować dodatkowo 25 przystanków autobusowych. Teraz ta liczba spadła do kilkunastu. Ze względu na opóźnienia i dodatkowe koszty miasto wkrótce podpisze aneks do umowy z marszałkiem województwa, który przyznał unijne pieniądze na ten cel.

Rewolucja transportowa ma przystanek

Do połowy września ma zakończyć się infrastrukturalna część tzw. rewolucji transportowej, na którą Słupsk otrzymał 23 mln złotych unijnej dotacji. Termin na wniosek wykonawcy, czyli firmy Strabag, wydłużono o dwa tygodnie. Drogowcy mieli więcej pracy m.in. z układaniem podbudowy na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego ze Szczecińską i pracami przy instalacji sygnalizacji świetlnej.
W trakcie jest też realizacja dynamicznego systemu informacji pasażerskiej. Na razie obok niedokończonych wiat przystankowych stanęły słupy, na których zawisnąć mają 32 cyfrowe tablice informacyjne. Jeśli pojawią się korki, wyświetli się na nich informacja o opóźnieniach. Obok znajdą się też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Niewidzący po wciśnięciu guzika usłyszą, kiedy przyjedzie autobus konkretnej linii. Informacja o realnym czasie oczekiwania zostanie wysłana z komputerów zainstalowanych w pojazdach MZK. - Jest już ich ponad 30 - mówi Marcin Grzybiński z ZIM. - Do końca tygodnia pojawią się we wszystkich autobusach. System powinien zacząć działać w połowie września - zapewnia.

Zobacz także: Transportowa rewolucja w Słupsku. Są pieniądze od marszałka!

Na dokończenie czeka też fragment ścieżki rowerowej na wiadukcie nad torami kolejowymi. Rowerzystów od aut odgradzać powinna tam bariera. Jak nas zapewniono, wkrótce się pojawi, jednak droga rowerowa nie zyska na wiadukcie nowej nawierzchni. Wciąż będzie się tam jeździć po koleinach. ZIM informuje, że nierówności znikną przy okazji kompleksowego remontu wiaduktu. To jednak daleka przyszłość, choć ZIM pieniądze na ten cel chce pozyskać w ramach przyszłorocznego budżetu.

Przy obecnej sytuacji finansowej miasta ta niewątpliwie kosztowna inwestycja ma małe szanse na realizację. Alternatywa to sfrezowanie kolein w ramach bieżącego utrzymania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza