Ci, którzy budują ścieżki w Słupsku są odmiennego zdania.
W ubiegły piątek w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Słupsku rozgorzała dyskusja nad materiałem, z jakiego powinny być budowane ścieżki rowerowe.
Dyskusja rozgorzała podczas seminarium zorganizowanego przez stowarzyszenie Aktywne Pomorze, współinicjatora, wraz z "Głosem Pomorza", powstania słupskiej uchwały rowerowej.
Płasko, czyli wygodnie
Gość seminarium, Marcin Hyła, wykładowca z Krakowa, który z funduszy zewnętrznych pozyskał już miliony dolarów na ścieżki rowerowe, zapewniał, że asfalt to najlepsze rozwiązanie.
- Po takich ścieżkach jeździ się najwygodniej mówi Hyła. Choćby nie wiem jak liczyć, asfalt będzie zawsze tańszy od kostki, która ma wiele wad, m.in. rozchodzi się już po kilku miesiącach od wyłożenia i jeździ się po niej trudniej.
Z tą argumentacją całkowicie nie zgodził się m.in. Stanisław Kozieł, członek zarządu Naczelnej Organizacji Technicznej i wieloletni dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku.
- Wszystko zależy od tego, czy kostka będzie położona solidnie mówił Kozieł. Poza tym w okolicy nie ma wykonawcy, który mógłby zbudować drogę rowerową z asfaltu, takie urządzenia są bardzo drogie. Wątpię, żeby ktoś się w ogóle zgłosił do przetargu na budowę w Słupsku ścieżek asfaltowych.
Hyła przypomniał, że dwa lata temu podobny problem był w Warszawie. - Urzędnicy również przekonywali, że nikt się nie zgłosi do budowy asfaltowych ścieżek, bo nikt nie ma rozściełacza - mówił wykładowca. Ale wówczas, kiedy specyfikacja przetargów przewidywała budowę ścieżek wyłącznie z kostki, gdy została zmieniona, natychmiast pojawiły się firmy, które kupiły odpowiedni sprzęt. Podobnie może być w Słupsku.
Rowerowe mikołaje
Rowerowe mikołaje
W najbliższą sobotę już po raz drugi Mikołaje przejadą rowerami przez Słupsk. Każdy, kto chce poprzeć uchwałę rowerową może wziąć udział w paradzie. Dostanie za to gratis strój Świętego Mikołaja. Zbiórka na Starym Rynku o godz. 11. Peleton Mikołajów przejedzie przez centrum i wróci na Stary Rynek, gdzie włączy się w festyn świąteczny organizowany przez Radio Koszalin i Centrum Inicjatyw Obywatelskich.
Lobby brukowe
Przedstawiciel producenta kostki brukowej oczywiście nie był zachwycony wizją asfaltowych ścieżek. Przekonywał, że rozkopanie takiej ścieżki i jej ponowne odbudowanie jest drogie. - Te koszty ponosi przecież firma, która wykonuje prace ziemne replikował Hyła. - Nie widzę powodu dla którego miasto miałoby iść na ustępstwa i budować drożej z kostki, żeby prywatne firmy w przyszłości miały łatwiejszą robotę.
Hyła przekonywał, że słupska uchwała rowerowa jest jedną z niewielu w Polsce. Jego zdaniem ścieżki powinny powstać tam, gdzie jest miejsce i są potrzebne ze względu na ruch pieszych i samochodów. Nie muszą być wszędzie, przy każdej ulicy.
Niestety, na seminarium zabrakło zaproszonych radnych.
Zdzisław Sołowin, Przewodniczący Rady Miejskiej przepraszał za nieobecność, bo rozchorował się.
"Głos" i Aktywne Pomorze dziękują Wojewódzkiemu Ośrodkowi Ruchu Drogowego w Słupsku za pomoc w organizacji seminarium.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?