To będzie największa przeprowadzka fabryki w regionie słupskim od kilku lat.
Na razie niewiele wiadomo o przenosinach. Zarząd Scania Productions w Słupsku milczy.
- Jest za wcześnie na informacje na temat inwestycji Scanii, gdyż nie są podjęte żadne decyzje - wyjaśnia Sylwester Wojewódzki, zastępca dyrektora zarządzającego w Scanii. - O podjętych przez kierownictwo koncernu decyzjach w tym temacie poinformuję, jeśli takowe będą.
Nam udało się ustalić, że rozmowy koncernu z zarządem Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego (zarządcy SSSE - dop. red.) rozpoczęły się na przełomie kwietnia i maja tego roku, gdy negocjacje o wejście do SSSE podjęła również spółka Nord Express, która jest związana z Sylwestrem Wojewódzkim.
Również zarząd PARR nie komentuje sprawy i czeka na podpisanie konkretnych umów.
- Nie mogę nic powiedzieć - ucina Mirosław Kamiński, prezes PARR. - Jesteśmy w trakcie negocjacji z dużą firmą. I na razie to tyle.
Dowiedzieliśmy się, że Scania rozważała również przenosiny do innych stref ekonomicznych, ale ze względu na posiadaną już kadrę, zdecydowała się kontynuować działalność na Pomorzu Środkowym.
Historia zakładu w Polsce
Historia zakładu w Polsce
Scania pojawiła się w Polsce w 1993 roku. Rok później wraz z zakładem Krajowego Przedsiębiorstwa Napraw Autobusów Kapena podpisała umowę o utworzeniu spółki. Do 2002 roku w fabryce produkowano autobusy i ciężarówki. Dopiero niedawno firma zdecydowała się na jeden profil produkcji w Słupsku. Od prawie dwóch lat zakład w Słupsku jest największą fabryka koncernu, produkującą autobusy przeznaczone na rynek europejski.
Scania złożyła również list intencyjny do Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Za pośrednictwem PAIIZ, szwedzki koncern ubiega się o rządowe wsparcie dla inwestycji. Na razie wnioskiem zajmuje się specjalny zespół do spraw inwestycji i czeka na uzgodnienia międzyresortowe.
Nie wiadomo, ile kosztowałyby przenosiny fabryki i jej rozbudowa, ale nieoficjalnie mówi się nawet o 350-500 mln zł. Udało nam się ustalić, że Scania miałaby wykupić 20 ha ziemi, a przenosiny odbyłyby się w kilku etapach.
W nowo powstałej fabryce zatrudnienie znalazłoby prawie 1500 osób, czyli ponad dwa razy więcej niż w obecnym zakładzie w Słupsku. Nie wiadomo jednak, jak wielu inżynierów i konstruktorów zatrudni Scania w Redzikowie.
Od prawie dwóch lat w słupskiej fabryce, koncern tworzy centrum inżyniersko-konstrukcyjne.
Tajemnicą pozostaje również przyszłość gruntów, na której dziś znajduje się fabryka szwedzkiego koncernu. Wiadomo, że atrakcyjność inwestycyjna działki będzie coraz większa.
W przeciągu kilku lat, po drugiej stronie ulicy, ma powstać centrum usługowo-rozrywkowe z parkiem wodnym i halą sportową na kilka tysięcy miejsc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?