MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Słupsk z inwestycją drogową w Siemianicach w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Wojciech Nowak
Wojciech Nowak
Po raz drugi gmina Słupsk przeprowadzi inwestycję drogową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwszy raz taką formułę zastosowano w inwestycjach w Krępie Słupskiej oraz Bydlinie. Teraz przyszedł czas na Siemianice.
Po raz drugi gmina Słupsk przeprowadzi inwestycję drogową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwszy raz taką formułę zastosowano w inwestycjach w Krępie Słupskiej oraz Bydlinie. Teraz przyszedł czas na Siemianice. woj
Po raz drugi gmina Słupsk przeprowadzi inwestycję drogową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwszy raz taką formułę zastosowano w inwestycjach w Krępie Słupskiej oraz Bydlinie. Teraz przyszedł czas na Siemianice.

O tym, aby inwestycję w Siemianicach przeprowadzić na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego zadecydował aspekt finansowy, organizacyjny oraz wykonawczy.

- Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że dany zakres prac jesteśmy w stanie wykonać w stosunkowo krótkim czasie i nie obciąży to samorządu gminy w postaci długu, to przeprowadzenie inwestycji w tej formule jest dla nas bardziej opłacalne. Na przykładzie pierwszych zrealizowanych w ten sposób prac w Krępie Słupskiej oraz Bydlinie jesteśmy w stanie stwierdzić, że pod względem finansowym gmina wychodzi na plus w porównaniu do modelu, w którym gmina przeprowadziłaby tożsamy zakres inwestycji rozkładając go na kilkanaście lat i finansując go z własnego budżetu – wyjaśnia Adam Jaśkiewicz, zastępca wójta gminy Słupsk. - Innym argumentem przemawiającym za partnerstwem publiczno-prywatnym jest aspekt organizacyjny. Rozwiązujemy problemy komunikacyjno-logistyczne w jednym miejscu w jednym czasie i dzięki temu dany rejon gminy jest w całości ukończony w danym zakresie inwestycji w ramach jednego projektu. Ostatnim wartym uwagi argumentem jest aspekt wykonawczy, gdzie wykonawca inwestycji, po jej przeprowadzeniu, zobowiązany jest na mocy umowy do jej bieżącego utrzymania oraz dokonywania niezbędnych napraw. Dzięki temu wykonawca już na etapie prowadzenia prac budowlanych dokłada wszelkich starań, aby inwestycja wykonana została jak najlepiej. W przypadku inwestycji w Siemianicach umowa ta obowiązywać będzie przez 15 lat – dodaje Jaśkiewicz.

W skrócie oznacza to, że wyłoniony na drodze konkursu partner sfinansuje i wybuduje inwestycję, a później, w ramach jej utrzymania i prowadzenia napraw, odzyska zainwestowane środki.

W przypadku projektu pn. „Budowa i przebudowa oraz utrzymanie dróg w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w osiedlu Siemianice” mowa o ponad 12 kilometrach gminnych dróg dojazdowych.

- W ramach inwestycji zamierzamy przeprowadzić budowę lub przebudowę wszystkich dróg gminnych na terenie Siemianic. Ponad 12 kilometrów ciągów komunikacyjnych podzielonych zostanie na 28 odcinków o długości od 60 do 1500 metrów. Na siedmiu z nich zostaną wybudowane całkowicie nowe drogi, a na pozostałych drogi zostaną wyremontowane. Poza tym zbudowana zostanie właściwie od nowa sieć kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, który powstanie na terenie dawnego wyrobiska pozyskiwania kruszywa w Siemianicach – informuje zastępca wójta.

Inwestycja obejmie także budowę kanału technologicznego, chodników, sieci wodociągowej i oświetlenia. Przebudowana zostanie także sieć gazowa oraz elektryczna.

- Wartość inwestycji szacujemy wstępnie na nieco ponad 61 milionów złotych. Z tego około 2 mln zł, to koszt wykupu gruntów niezbędnych np. do poszerzenia drogi czy budowy chodnika, oraz koło 59 mln zł nakładów inwestycyjnych.

Potencjalni partnerzy w inwestycji wnioski do samorządu gminy Słupsk składać mogą do 8 grudnia tego roku, a wykonawca wyłoniony zostanie w przyszłym roku.

- Wykonawcy będą składali oferty składające się z dwóch pozycji. W pierwszej części, tak jak w tradycyjnym modelu ogłaszania przetargu, potencjalny inwestor przedstawi, za jaką kwotę wykona inwestycję. W drugiej części natomiast określi, w ramach ustalonego wcześniej standardu, koszt utrzymania tych dróg zarówno w okresie letnim, jak i zimowym, ponieważ w czasie trwania umowy drogi te zostaną wyłączone z utrzymania przez spółkę gminną. Te dwie kwoty składać się będą na całą ofertę i na tej podstawie wybierzemy najkorzystniejszą – tłumaczy Adam Jaśkiewicz. - Myślę, że kiedy uda nam się już wyłonić wykonawcę, to w ciągu trzech kolejnych lat zakończymy inwestycję – dodaje na koniec.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza