Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska pod lupą. Badania, popyt i ankieterzy w autobusach MZK

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Rozpoczęły się badania popytu na liniach MZK
Rozpoczęły się badania popytu na liniach MZK Archiwum GP24
Rozpoczęły się badania popytu na liniach MZK. Miasto uspokaja, że nie jest to przymiarka do cięć. Wyniki, które mamy poznać w kwietniu mają stać się podstawą do poprawy efektywności funkcjonowania miejskiego transportu.

Liczenie pasażerów na danych liniach o konkretnej porze i ankiety. W autobusach MZK trwają badania weryfikujące aktualną ofertę przewozową. Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Miejskiej prowadzi zewnętrzna firma konsultingowa. Mowa o Public Transport, która realizowała w przeszłości podobne zlecenia. To z tej instytucji wyszła w 2021 roku analiza poświęcona zeroemisyjnym pojazdom w transporcie publicznym w Słupsku. Przypomnijmy, że wynikało z niej, że autobusy elektrycznie przy ówczesnych cenach i możliwościach finansowych miasta zwyczajnie nieopłacalne. MZK elektryki jednak kupiło, dzięki sporej dotacji i nisko oprocentowanemu kredytowi.

Teraz ankieterzy sprawdzają, w jakiej kondycji znajduje się transport publiczny w mieście. Badania polegają na liczeniu pasażerów na wszystkich kursach (ok. 1200 dziennie) zarówno w dni robocze, jak i w weekendy.

- Chcemy sprawdzić, czy nie trzeba przebudować oferty przewozowej - tłumaczy Monika Rapacewicz, rzecznik UM Słupsk. - Ustalić, czy na przykład dana linia nie jest za bardzo obłożona, a inna zbyt mało wykorzystywana. Nie bez znaczenia jest realizowana inwestycja budowy węzła transportowego, jak i nowe autobusy elektryczne, które wkrótce trafią do Słupska. Komunikacja miejska to żywy organizm, który stale się zmienia i dostosowuje do zmieniających się warunków. Musi być sprawdzana, badana i testowana. Zdajemy sobie sprawę, że rok 2023 nie będzie łatwy dla tego obszaru życia miejskiego. Wiąże się z to trudnymi latami, które mamy za sobą. Mowa o pandemii, kryzysie energetycznym, inflacji, zmianach podatkowych i trudnościach budżetowych, które należy wziąć pod uwagę.

Choć zmiennych jest sporo, to cięć nie będzie. Takie zapewnienia, przynajmniej na tym etapie, płyną tak ze strony urzędników jak i samej firmy konsultingowej.

- W tym przypadku celem zleceniodawcy nie jest wskazanie płaszczyzn cięć, tylko dostarczenie danych do ewentualnej przebudowy oferty - zapewnia Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, która realizuje usługę.

Koszt badań, które mają potrwać do 16 czerwca to 124 tys. zł. UM Słupsk informuje, że w późniejszym terminie przeprowadzona zostanie też weryfikacja linii 15 i 28, co jest związane z tym, że funkcjonują one na zmienionych trasach spowodowanych remontem ul. Norwida i Rybackiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku w trybie pilnym zwołano zgromadzenia wspólników MZK. Robi się wtedy, gdy bilans za dany rok pokazuje, że strata jest za duża w porównaniu z kapitałem firmy. W 2022 roku strata MZK miała przekroczyć 5 mln zł, czyli niemal jedną trzecią kapitału spółki. Przedsiębiorstwo boryka się z inflacją, wzrostem cen oleju napędowego oraz zrozumiałymi żądaniami płacowymi kierowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza