Liczenie pasażerów na danych liniach o konkretnej porze i ankiety. W autobusach MZK trwają badania weryfikujące aktualną ofertę przewozową. Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Miejskiej prowadzi zewnętrzna firma konsultingowa. Mowa o Public Transport, która realizowała w przeszłości podobne zlecenia. To z tej instytucji wyszła w 2021 roku analiza poświęcona zeroemisyjnym pojazdom w transporcie publicznym w Słupsku. Przypomnijmy, że wynikało z niej, że autobusy elektrycznie przy ówczesnych cenach i możliwościach finansowych miasta zwyczajnie nieopłacalne. MZK elektryki jednak kupiło, dzięki sporej dotacji i nisko oprocentowanemu kredytowi.
Teraz ankieterzy sprawdzają, w jakiej kondycji znajduje się transport publiczny w mieście. Badania polegają na liczeniu pasażerów na wszystkich kursach (ok. 1200 dziennie) zarówno w dni robocze, jak i w weekendy.
- Chcemy sprawdzić, czy nie trzeba przebudować oferty przewozowej - tłumaczy Monika Rapacewicz, rzecznik UM Słupsk. - Ustalić, czy na przykład dana linia nie jest za bardzo obłożona, a inna zbyt mało wykorzystywana. Nie bez znaczenia jest realizowana inwestycja budowy węzła transportowego, jak i nowe autobusy elektryczne, które wkrótce trafią do Słupska. Komunikacja miejska to żywy organizm, który stale się zmienia i dostosowuje do zmieniających się warunków. Musi być sprawdzana, badana i testowana. Zdajemy sobie sprawę, że rok 2023 nie będzie łatwy dla tego obszaru życia miejskiego. Wiąże się z to trudnymi latami, które mamy za sobą. Mowa o pandemii, kryzysie energetycznym, inflacji, zmianach podatkowych i trudnościach budżetowych, które należy wziąć pod uwagę.
Choć zmiennych jest sporo, to cięć nie będzie. Takie zapewnienia, przynajmniej na tym etapie, płyną tak ze strony urzędników jak i samej firmy konsultingowej.
- W tym przypadku celem zleceniodawcy nie jest wskazanie płaszczyzn cięć, tylko dostarczenie danych do ewentualnej przebudowy oferty - zapewnia Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, która realizuje usługę.
Koszt badań, które mają potrwać do 16 czerwca to 124 tys. zł. UM Słupsk informuje, że w późniejszym terminie przeprowadzona zostanie też weryfikacja linii 15 i 28, co jest związane z tym, że funkcjonują one na zmienionych trasach spowodowanych remontem ul. Norwida i Rybackiej.
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku w trybie pilnym zwołano zgromadzenia wspólników MZK. Robi się wtedy, gdy bilans za dany rok pokazuje, że strata jest za duża w porównaniu z kapitałem firmy. W 2022 roku strata MZK miała przekroczyć 5 mln zł, czyli niemal jedną trzecią kapitału spółki. Przedsiębiorstwo boryka się z inflacją, wzrostem cen oleju napędowego oraz zrozumiałymi żądaniami płacowymi kierowców.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?