Nawigacja satelitarna zamiast atlasu

    Nawigacja satelitarna zamiast atlasu

    Zdjęcie autora materiału

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Klasyczny atlas powoli odchodzi w zapomnienie. Coraz więcej kierowców sięga po specjalne programy do nawigacji, które ułatwiają podróż.

    Klasyczny atlas powoli odchodzi w zapomnienie. Coraz więcej kierowców sięga po specjalne programy do nawigacji, które ułatwiają podróż.

    Satelitarna nawigacja samochodowa cieszy się w Polsce coraz większą popularnością.
    Klasyczny atlas powoli odchodzi w zapomnienie. Coraz więcej kierowców sięga po specjalne programy do nawigacji, które ułatwiają podróż.

    Klasyczny atlas powoli odchodzi w zapomnienie. Coraz więcej kierowców sięga po specjalne programy do nawigacji, które ułatwiają podróż.

    Nic więc w tym dziwnego, że na rynku pojawia się wiele różnych programów do GPS. Rodzi się więc od razu pytanie: który z nich jest najlepszy?

    Żeby wybrać odpowiedni program, należy najpierw zapoznać się z ich możliwościami i dopasować je do naszych potrzeb. Dla początkującego nie będzie to jednak łatwe. Czym więc charakteryzują się dobre programy? Na co zwracać uwagę przy ich zakupie?

    Mapy

    Pierwsza rzecz, na którą powinniśmy zwrócić uwagę to mapy.
    To one w największym stopniu przekładają się na wysoką jakość programu. W zależności od potrzeb, trzeba podjąć decyzję, czy zależy nam tylko na dokładnych mapach Polski, czy też całej Europy. Warto tu sprawdzić od razu liczbę miast, które mapy danego programu zawierają, łączny kilometraż pokrytych autostrad i tras szybkiego ruchu oraz dróg lokalnych.

    Dla bardziej wymagających użytkowników ważna też może być liczba dokładnych danych adresowych, jak również baza kodów pocztowych i możliwość nawigowania po obszarach kodowych.

    Funkcjonowanie

    Ważne jest też samo funkcjonowanie programu: czy działa płynnie, czy szybko wylicza trasę, czy prowadzi nas bez zastrzeżeń, czy ma czytelne i proste w obsłudze menu - przystosowane do operowania nim przy pomocy palca, a nie tylko rysika.

    Oprócz tych podstawowych właściwości, o jakości programu świadczą też te bardziej indywidualne cechy, wyróżniające program w zależności od producenta. Do najistotniejszych z nich należy m.in. tryb wyznaczania trasy.

    Dzięki tej opcji możemy wytyczać trasę najszybszą, najkrótszą i najtańszą. W zależności od tego, na czym nam zależy (czas, pieniądze) ustawiamy wybrany przez nas tryb i program prowadzi nas najlepszą pod danym względem trasą.

    Bardzo ważna jest też optymalizacja trasy, choć niestety niewiele programów ją jeszcze ma. Szczególnie istotna dla różnego rodzaju przedsiębiorców i kierowców, którzy w czasie jednego objazdu muszą odwiedzić kilka miejsc.

    Pozwala ona bowiem na wytyczenie najlepszego z możliwych planu naszej drogi, łączącego w optymalny sposób wszystkie punkty docelowe.
    Baza ważnych punktów

    Jedną z przydatnych funkcji jest też tzw. Baza POI, czyli Punktów Użyteczności Publicznej. Chodzi tu m.in. o hotele, stacje benzynowe, bankomaty itp. Istotna jest ich liczba, możliwość pobierania z Internetu oraz dodawania swoich własnych punktów.

    A co z ostrzeganiem o fotoradarach? Tej jakże funkcji nie trzeba chyba wyjaśniać. W praktyce okazuje się często bardzo pomocna, warto więc zwrócić na to uwagę. Szczególnie istotna jest możliwość aktualizowania bazy fotoradarów.

    Przed zakupem warto też zorientować się, czy program umożliwia widok trasy w trójwymiarze (3D), czy ma tryb pieszy (stworzony m.in. z myślą o wakacyjnych wojażach). Ważne jest też, czy program ma możliwość wydawania komunikatów głosowych.

    Najważniejszą kwestią jest ich czytelność, jakość dźwięku oraz to, by pojawiały się w odpowiednim momencie. Ze względu na bardzo indywidualne preferencje związane z barwą głosu i sposobem czytania komunikatów, dobrze jest, gdy w programie jest kilka głosów do wyboru.

    Dla aut osobowych i ciężarowych

    Z kolei tryb pojazdu ciężarowego przeznaczony głównie dla prowadzących właśnie takie auta. Po wybraniu odpowiedniego trybu program prowadzi nas najlepszymi w danym trybie drogami.

    Przy włączonym trybie ciężarowym może na przykład uwzględniać dopuszczalny maksymalny tonaż pojazdów lub wysokość wiaduktów na danej trasie.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY