MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg coraz bliżej lotniska w Goleniowie

Marek Jaszczyński [email protected] 91 481 3356
Pociąg coraz bliżej lotniska w Goleniowie Tak wygląda peron linii kolejowej przy terminalu..
Pociąg coraz bliżej lotniska w Goleniowie Tak wygląda peron linii kolejowej przy terminalu.. Fot. Sebastian Wołosz
Jeszcze w tym miesiącu odbędzie się pierwszy przejazd pociągu pasażerskiego do Portu Lotniczego Szczecin - Goleniów, w czerwcu zaczną się regularne kursy.

Łącznik do portu lotniczego Szczecin - Goleniów prowadzi od linii kolejowej nr 402 łączącej Goleniów z Kołobrzegiem. Ma długość 4 km i 340 metrów. Inwestycja „Modernizacja regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów” kosztuje 55 mln zł, w tym budowa samej łącznicy  - 16 272 829 zł.

 

Prace przy łączniku rozpoczęto w grudniu 2011 roku. Po zainstalowaniu 2 przepustów, 3 przejazdów (kat. D, czyli pozbawionych urządzeń ostrzegawczych, są jedynie znaki drogowe) oraz urządzeń sterowania ruchem, peronu i wiaty przy terminalu łącznik będzie oddany do użytku w czerwcu 2013 roku. Ruchem pociągów jadących do nowego przystanku będzie zarządzała nastawnia w Goleniowie.

- Przejazd testowy prawdopodobnie odbędzie się pod koniec maja – mówi Maria Markiewicz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.Pasażerowie będą mogli skorzystać z połączenia w czerwcu.

 

Dzięki tej inwestycji w czerwcu 2013 roku będzie można dojechać pociągiem do portu lotniczego ze Szczecina w 40, a z Kołobrzegu w 90 min.

Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę, a towarowe do 80 km/h. Czas przejazdu do portu lotniczego ze Szczecina Głównego ma wynieść 43 minuty, a z Kołobrzegu 90 minut. Już wiadomo, że linię lotniskową będzie obsługiwał m.in. spalinowy zespół trakcyjny link. Na jego pokładzie pasażerowie mogą  korzystać z bezprzewodowego internetu. Niska podłoga w strefie wejść oraz oraz wysuwane stopnie znacznie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z peronów.

Linki zaprojektowano przede wszystkim z uwzględnieniem czterech scenariuszy zderzeniowych (to zderzenie dwóch analogicznych pojazdów przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu z cysterną (naczepą) o masie 15 t przy prędkości 110 km/h oraz zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (np. samochód, zwierzę), które gwarantują bezpieczeństwo pasażerów.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza