Na dzisiaj ewentualna rewitalizacja linii kolejowej Korzybie – Bytów i dalej do Lipusza brana jest pod uwagę z programu Kolej+, którego realizację zaplanowano do 2028 r. W tym programie przewidziana jest obligatoryjna partycypacja samorządów w wysokości 15 procent. Koszt budowy linii szacowany jest na ponad 600 mln zł. To oznacza, kilka powiatowych i gminnych samorządów musi łącznie wyłożyć około 100 mln zł.
- My uważamy, że rząd, przy takim wykluczeniu komunikacyjnym jakie dotyczy powiatu bytowskiego, nie powinien żądać od samorządów tak wysokich kwot. Są inne kolejowe pomocowe programy, w których nie jest konieczny wkład własny samorządów. Budowa takiej linii powinna odbyć się wyłącznie za państwowe albo unijne pieniądze – mówił na sesji rady powiatu starosta bytowski Leszek Waszkiewicz. Dodał, że żaden samorząd w powiecie słupskim i bytowskim nie da własnych pieniędzy na budowę linii, bo wtedy zablokowałby sobie wszystkie inne inwestycje i to na lata. – Nie ma więc sensu wydawać 200 tysięcy złotych z budżetu powiatu na opracowanie wstępnego studium, jeśli powiat, ani żaden inny samorząd, nie wejdzie w tę inwestycję – stwierdził Leszek Waszkiewicz.
Radni PiS stoją na innym stanowisku. – Zgadzam się, że nas absolutnie nie stać na budowę tej linii, ale teraz mówimy pieniądzach na jej „oprojektowanie”. Powiat słupski i gmina Kępice dają na to pieniądze. Taki dokument może się przydać przy staraniu się o wsparcie na tę linię z innych źródeł, programów – mówił radny Krzysztof Sławski.
Ostatecznie radni przyjęli jednogłośnie stanowisko, w którym mowa jest o „konieczności likwidacji wykluczenia komunikacyjnego powiatu bytowskiego poprzez rewitalizację linii kolejowej nr 212”. – Z powodu skali problemu i niskich dochodów samorządów działania te powinny odbywać się ze środków centralnych lub przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. Rada Powiatu Bytowskiego wnioskuje o rewitalizację linii kolejowej nr 212 na odcinku Bytów – Korzybie ze środków Krajowego Programu Kolejowego, Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, bądź Regionalnego Programu Operacyjnego” (tam nie ma konieczności wkładu własnego samorządów).
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?