MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Public Relations w Sporcie. Wygrać, zarabiać, przetrwać

Rafał Szymański
Trudno wyobrazić sobie sport na wysokim poziomie bez marketingu. Na zdjęciu Jacek Sulowski, koszykarz Energi Czarnych, prezentuje napój energetyzujący stworzony specjalnie dla kibiców tego klubu.
Trudno wyobrazić sobie sport na wysokim poziomie bez marketingu. Na zdjęciu Jacek Sulowski, koszykarz Energi Czarnych, prezentuje napój energetyzujący stworzony specjalnie dla kibiców tego klubu. Fot. Krzysztof Tomasik
Tylko dwa kluby z naszego regionu uczestniczyły w II Konferencji Marketingu Sportowego w Toruniu. Jedynie Energę Czarnych Słupsk i Eko Energy Hit Kobylnica obchodziło, jak działać we współczesnym sporcie.

nasz komentarz

nasz komentarz

Wydaje się, że na sporcie jak i na polityce znają się wszyscy. Jednak jak walczyć o pozyskanie sponsora, jak działać na trudnym rynku - tak, tak rynku - sportowym, wciąż w wielu klubach mają pojęcie mgliste. Dzisiaj armia ludzi dba, by klub miał przychylny wizerunek w mediach. Mamy w Słupsku dwa przykłady pokazujące jak sprzedać dobrze markę i sponsora - np. Amber Cup czy Energa Czarni, mamy negatywne, w których wszystko, co można było zepsuć, zepsuto - jak mecz oldbojów FC Barcelona na rzecz domu Maleńkiej Miłości w Kobylnicy. Szkoda więc, że tak mało przedstawicieli naszego regionu było na konferencji w Toruniu. Zawsze warto się uczyć.

Z marketingiem sportowym w Słupsku jest jak w starym żydowskim kawale: Icek bardzo chciał wygrać w toto-lotka. Modli się do Mojżesza o wygraną. Modli się dzień, drugi, cały miesiąc. W końcu Mojżesz nie wytrzymał i przemówił do Icka: - No dobrze Icku, ale daj mi szansę i wyślij ten kupon.

Wiele klubów w regionie zabiega o sponsorów, ale nie potrafi skutecznie do nich dotrzeć. Nie zna zasad, jakie rządzą tą branżą. Dużą część wiedzy o istnieniu i poruszaniu się w marketingu sportowym daje właśnie specjalistyczna konferencja w Toruniu. W czwartek i piątek brało w niej udział około 140 przedstawicieli klubów, działaczy, sportowców, a także przedstawicieli miast z całego kraju.

To doskonała okazja do wymiany poglądów i doświadczeń z największymi specjalistami tej branży w Polsce. Tak naprawdę bowiem w obecnych czasach, oprócz wyników meczów, pozycji w tabeli i rekordów, liczą się umiejętności dotarcia do kibiców, pozyskiwania sponsorów i istnienia na rynku. Ba, to dopiero daje podstawy myślenia o wyniku. Bez marki i walki o nią nie ma możliwości długoplanowych, skutecznych i efektownych działań marketingowych.

- Dla nas niektóre wątki były już znane. Wprowadziliśmy je w życie już dawno temu - mówił po pierwszym dniu konferencji Andrzej Twardowski, prezes Energi Czarnych Słupsk. W czwartek bowiem m.in. Andrzej Person (senator RP, felietonista), Paweł Wójcik (dziennikarz Telewizji Polsat), Sebastian Chmara (były sportowiec) czy Michał Pacuda (właściciel serwisu probasket.pl, marketing menedżer Polonii Azbud Warszawa) mieli wykłady, w których opisywali fundamenty działania sponsoringu sportowego, public relations w sporcie i organizacji imprez sportowych.

- Dlatego nie było mnie z zespołem Polonii Azbud w ostatnich dniach przed meczem z Energą Czarnymi w Słupsku - mówił przedstawiciel stołecznego klubu. Dzisiaj przecież Czarne Koszule grają w hali Gryfia w Słupsku spotkanie z Energą Czarnymi w ramach Polskiej Ligi Koszykówki.

- My dowiedzieliśmy się z kolei wielu rzeczy, które są nam niezbędne do działania. Nie możemy zapominać, gdzie istniejemy i jak najlepiej pochwalić się i pozyskać sponsorów - mówi Robert Pietraś, szkoleniowiec Eko Energy Hitu Kobylnica.

W drugim dniu uczestnicy konferencji rozmawiali o tym, jak w teorii i praktyce powinna wyglądać promocja miast i regionów poprzez sport. O sporcie jako motywie promocji, wspieraniu sportu przez organy władzy publicznej i o tym, jak unikać nieefektywnych inwestycji w sportową promocję miasta, mówili specjaliści - praktycy i akademicy, m.in.: Sebastian Bykowski, Jarosław Semrau czy Tomasz Redwan.

- To nas interesowało najbardziej, chcemy poznać wszystkie narzędzia skutecznej współpracy przy promowaniu miasta - komentuje Twardowski.

W konferencji uczestniczyli także przedstawiciele Urzędu Miejskiego ze Słupska - Jerzy Barbarowicz, dyrektor Wydziału Sportu i Kultury oraz Przemysław Namysłowski, dyrektor Wydziału Promocji Urzędu Miejskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza