MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Śmieci nas nie zaleją. Anna Grabuszyńska i Justyna Marglarczyk odpowiadały na pytania czytelników (wideo)

Zbigniew Marecki [email protected]
Anna Grabuszyńska (z lewej) i Justyna Marglarczyk odpowiadały na pytania naszych czytelników.
Anna Grabuszyńska (z lewej) i Justyna Marglarczyk odpowiadały na pytania naszych czytelników. Krzysztof Głowinkowski
Choć przeżywamy dużą zmianę dotyczącą odpadów, to w Słupsku przebiega ona w miarę spokojnie - mówi Anna Grabuszyńska, dyr. Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej w słupskim magistracie.

Dyrektor Grabuszyńska razem z Justyną Marglarczyk, kierownikiem Referatu Gospodarki Odpadami w Urzędzie Miejskim w Słupsku, odpowiadały na pytania czytelników. W większości dotyczyły konkretnych wątpliwości związanych z segregacją odpadów, ich wywozem oraz uiszczaniem opłaty śmieciowej. Prezentujemy odpowiedzi na pytania, które zadawano najczęściej.

- W jakim terminie i gdzie należy uiszczać opłatę śmieciową w Słupsku?
- Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać bez wezwania do ostatniego dnia każdego miesiąca na konto miasta Słupska nr 08 1140 1153 0000 2175 4200 1011 z dopiskiem "Opłata za gospodarowanie odpadami", adresem oraz imieniem i nazwiskiem. Pierwszej opłaty osoby, które złożyły deklarację śmieciową w słupskim ratuszu, muszą dokonać do 31 lipca. Opłaty te muszą uiszczać właściciele domków jednorodzinnych, a w przypadku nieruchomości wielorodzinnych ich zarządcy i administratorzy, czyli spół- dzielnie, wspólnoty itp.

- Czy wpłacający opłatę śmieciową na konto magistratu będą mieli swój stały numer ewidencyjny i czy będą mogli go poznać?
- Tak. W systemie każda deklaracja ma swój numer. Pod koniec sierpnia zainteresowani będą mogli go poznać, jeśli pojawią się w Referacie Gospodarki Odpa- dami w ratuszu.

- Niedawno urodziło mi się dziecko. Kiedy muszę je zgłosić do deklaracji śmieciowej?
- W ciągu 14 dni od momentu urodzenia się. Opłata za dziecko będzie pobierana od następnego miesiąca.

- Jak często w ciągu roku mogę zmieniać deklarację o liczbie osób, które mieszkają ze mną w mojej nieruchomości?
- W tym zakresie nie ma żadnych ograniczeń. W przypadku zmiany liczby osób, które mieszkają w danej nieruchomości, należy to zrobić w ciągu 14 dni.

- Czy w ciągu roku mogę zmienić deklarację o tym, że chcę segregować odpady, na taką, że z tego rezygnuję?
- Tak. Można to zrobić w każdej chwili.

- Jak długo w Słupsku będą obowiązywać obecne opłaty śmieciowe?
- Dopóki nie zostaną zmienione. Ponieważ do wywozu śmieci musimy dopłacać z budżetu miasta, to z pewnością będziemy próbowali zmienić wysokość opłat.

- Gdzie należy wrzucać płyty CD i DVD, jeśli w Słupsku sortuję odpady?
- Można je wrzucić do odpadów komunalnych zmieszanych. Można je także odwieźć do tak zwanych PSZOK-ów przy ul. Szczeciń-skiej 112 lub Bałtyckiej 11a.

- Gdzie należy wrzucać tekturowe wytłaczanki po jajkach?
- Do worka na papier albo do pojemnika na papier w publicznej stacji selektywnej zbiórki odpadów, których w mieście w sumie jest 150. Chcemy doprowadzić do tego, że w każdej takiej stacji będzie pojemnik siatkowy na PET-y, pojemnik na papier i jeden lub dwa pojemniki na szkło. Jeśli w zestawie będzie jeden pojemnik na szkło, to do niego należy wkładać zarówno szkło kolorowe, jak i bezbarwne. Jeśli natomiast są dwa pojemniki na szkło, to należy je rozdzielać na bezbarwne i kolorowe.

- Jak często będą odbierane odpady z nieruchomości jednorodzinnej?
- Na terenie Słupska zmieszane odpady komunalne będą odbierane od mieszkańców raz w tygodniu według ustalonego harmonogramu. Zwykle w tym dniu, w którym dotychczas były odbierane.

- Czy wielkość pojemnika ma znaczenie dla wysokości opłaty?
- Nie. Niezależnie od wielkości pojemnika firma wywozowa odbierze wszystkie odpady komunalne i nie zmienia to wysokości opłaty.

- Jak często w Słupsku będziemy otrzymywać wor-ki na odpady segregowane?
- Raz w miesiącu. W tym samym dniu, kiedy z nieruchomości będą zabierane stare worki już zapełnione odpadami.

- Czy mogę liczyć na to, że otrzymam ulotkę o zasadach segregacji, jakie obowiązują w Słupsku?
- Generalnie były one już kolportowane, ale niebawem wszyscy mieszkańcy domów jednorodzinnych otrzymają dodatkowe ulotki, na których znajdą informacje dotyczące prawidłowej segregacji,
a także terminów odbioru worków do selektywnej zbiórki.

- Co mam zrobić w sytuacji, gdy worki do segregacji są dla mnie niewystarczające?
- W przypadku zgromadzenia większej ilości odpadów podlegających segregacji można oddać je bezpłatnie w swoich workach do PSZOK-u, gdzie pracownicy firmy wywozowej przekażą taką samą liczbę pustych worków do dalszej segregacji.

- Czy jeśli zadeklarowałem, że będę segregował śmieci, mogę wyrzucać odpady także do miejskich pojemników do selektywnej zbiórki?
- Każdy mieszkaniec może korzystać z pojemników do selektywnej zbiórki odpadów umieszczonych na terenie naszego miasta w ponad 150 gniazdach. Jeśli ktoś nie chce gromadzić odpadów w workach, które otrzymał, może je wyrzucać bezpośrednio w tych pojemnikach, z pominięciem systemu workowego. Ważne, by w zmieszanych odpadach komunalnych nie było odpadów podlegających segregacji, jeśli tak właśnie zadeklarowaliśmy.

- Czym jest PSZOK i jakie odpady są w nim przyjmowane?
- PSZOK to Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W Słupsku PSZOK-i zostały zlokalizowane w bazach PGK przy ulicy Bałtyckiej 11A oraz przy ulicy Szczecińskiej 112. PSZOK-i czynne są w dni powszednie w godz. od 7 do 18 oraz w soboty w godz. od 7do 15. W nich bezpłatnie przyjmowane są od mieszkańców: papier i tektura, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne, metale i odpady wielomateriałowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, leki, chemikalia i inne odpady niebezpieczne, me-ble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe oraz odpady zielone.

- Czy do PSZOK-ów można przywozić odpady budowlane?
- Do PSZOK-u nie można przywozić odpadów budowlanych. Odbiór tego rodzaju odpadów pozostaje na dotychczasowych zasadach, czyli przeprowadzając remont lub prowadząc budowę, należy zamówić worek na gruz lub kontener i odbiór odpadów w firmie zajmującej się świadczeniem tego typu usług.

- Czy w przypadku zabudowy wielorodzinnej wspólnota/spółdzielnia musi posiadać własne pojemniki?
- Zarządcy mają dwa wyjścia, mogą pojemniki zakupić bądź też najmować je. Liczba pojemników zależy od potrzeb danej wspólnoty lub spółdzielni.

- Czy to prawda, że w Słupsku odpady sprzed bloków będą odbierane tylko raz w tygodniu?
- Według umowy PGK z miastem Słupsk odpady pochodzące z zabudowy wielorodzinnej muszą być odbierane przynajmniej raz w tygodniu. To oznacza, że teraz nie zmieni się częstotliwość odbioru odpadów. Pojemniki będą opróżniane tak, jak dotychczas, czyli zazwyczaj dwa, niekiedy nawet trzy razy w tygodniu. Jeśli będzie taka potrzeba, może się to odbywać nawet częściej (na przykład przed świętami). Wciąż jesteśmy otwarci na współpracę z zarządcami nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej i na każde telefoniczne zgłoszenie o przepełnionych pojemnikach, tak jak dotychczas, zareagujemy niez- włocznie.

- Gdzie wyrzucamy pampersy i inne odpady higieny osobistej?
- Tego typu odpady wyrzucamy do pojemnika lub kontenera na odpady zmieszane. W razie wątpliwości prosimy zgłaszać się do pokoju 14 w Urzędzie Miejskim w Słupsku lub dzwonić na numer 59 84 88 226 lub 59 84 88 401.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza