Reklamy T-Mobile wprowadzały konsumentów w błąd. Teraz spółka musi wypłacić rekompensatę oszukanym użytkownikom. Czego dopatrzył się Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji?

Reklamy T-Mobile mogły wprowadzać w błąd

Od 21 lipca do 30 września 2015 roku m.in. w telewizji, radiu i internecie uruchomiona została kampania reklamowa spółki T-Mobile Polska. Prezentowana była pod hasłem „Pierwszy prawdziwy no limit”. Jak zauważa UOKiK, zachęcała klientów, by korzystali z nielimitowanych krajowych rozmów telefonicznych, sms-ów, mms-ów i internetu w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah.

Kusząca była cena - 49,98 zł. Okazało się jednak, że w wersji radiowej i internetowej zabrakło informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego Internetu. Natomiast w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej – 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

Czytaj także: Polisy OC jeszcze tanie, ale będą w 2018 roku podwyżki OC

- Te reklamy mogły wprowadzać w błąd co do rzeczywistej, łącznej opłaty za wszystkie usługi. Jeśli cena podlega jakimś ograniczeniom, np. czasowym, to konsument musi o tym wiedzieć. Inaczej może odnieść błędne wrażenie, że podana w reklamie kwota jest szczególnie atrakcyjna, a tymczasem otrzymał niepełną informację – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

T-Mobile w reklamach podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przykład? W radiowym spocie „Wszystko/Całus” lektor mówił: - Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. PROSTUJEMY! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament PIERWSZY PRAWDZIWY NO LIMIT na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl. Jednocześnie w przekazie nie ma ani słowa o tym, że cena obowiązuje tylko w ograniczonym czasie i po udzieleniu przez klienta określonych zgód.

UOKiK uznał, że działania spółki mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów

T-Mobile uniknął kary finansowej, ponieważ przestał emisji kwestionowanych reklam. Właściciel sieci dobrowolnie zobowiązał się do udzielenia rekompensaty konsumentom, którzy skorzystali z promocyjnej oferty.

Podpisałeś umowę z T-Mobile? Zwrócą ci pieniądze

Jeśli nie rozwiązałeś jeszcze umowy w ramach oferty „Pierwszy prawdziwy no limit na Internet, rozmowy, sms-y i mms-y do wszystkich dostępnej w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah, możesz liczyć na:

  • - nie pobieranie opłaty za usługę nielimitowanego internetu (19,99 zł miesięcznie) przez cały czas obowiązywania umowy, czyli do momentu rozwiązania jej przez ciebie, a także zwrot zapłaconych do tej pory opłat za tę usługę,
  • - miesięczny rabat 4,99 zł do końca obowiązywania umowy, nawet jeśli nie zgodziłeś się na otrzymywanie faktur tylko w wersji elektronicznej, a także zwrot dotychczas zapłaconych kwot związanych z brakiem tej zgody,
  • - miesięczny rabat 4,99 zł do końca obowiązywania umowy, nawet jeśli nie wyraziłeś zgód marketingowych, a także zwrot dotychczas zapłaconych kwot związanych z brakiem tych zgód.

Jeśli twoja umowa już nie obowiązuje, przysługiwać ci będzie zwrot zapłaconych wcześniej kwot:

  • - 19,99 zł miesięcznie za usługę nielimitowanego internetu,
  • - 4,99 zł miesięcznie, jeśli się nie zgodziłeś na otrzymywanie faktur tylko w wersji elektronicznej,
  • - 4,99 zł miesięcznie, jeśli nie udzieliłeś zgód marketingowych.

Zobacz także: Niebezpieczne ubrania dla dzieci. Inspekcja Handlowa sprawdziła 330 partii ubrań dla najmłodszych. Jakie są wyniki?

W efekcie decyzji Prezesa UOKiK do końca obowiązywania umowy obecni klienci będą płacić obiecaną w reklamie cenę 49,98 zł. Ponadto wszyscy konsumenci, którzy skorzystali z promocyjnej oferty spółki, będą mogli w każdym czasie uzyskać zwrot uiszczonych dotąd kwot przewyższających wysokość ceny z reklamy.

Jak dowiemy się o tym, że zostaną zwrócone nam pieniądze?

T-Mobile musi wysłać listy polecone do wszystkich zainteresowanych osób, także tych, które już zrezygnowały z jego usług. Klienci z nich dowiedzą się z nich m.in. o decyzji prezesa UOKiK i sposobie zwrotu opłat.

Jak T-Mobile zwróci konsumentom pieniądze?

Spółka w ciągu 21 dni od wskazania przez konsumenta numeru konta bankowego odda mu pieniądze.

Dodatkowo spółka zobowiązała się do opublikowania w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, internet) oświadczenia, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit mogły wprowadzać konsumentów w błąd. Dodatkowo T-Mobile zamieści treść decyzji Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych.

WIDEO: Jak działają internetowi oszuści matrymonialni?

źródło: Dzień Dobry TVN/x-news