MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Światowe prawykonanie koncertu słupskiego kompozytora Leszka Kułakowskiego. Już w ten piątek!

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Ruben Silva
Ruben Silva Materiały prasowe
Słupski kompozytor, współtwórca cieszącego się ogromną popularnością festiwalu Komedy, napisał koncert na wiolonczelę z orkiestrą. Światowe prawykonanie odbędzie się w piątek, 19 listopada, w słupskiej filharmonii.

Koncert wiolonczelowy nosi tytuł "Pictures for Cello & Symphony Orchestra".
- Jest to synteza muzyki współczesnej i jazzu - mówi Leszek Kułakowski. - Zastosowałem nowatorskie techniki kompozytorskie, unowocześniłem koncepcję jazzującego koncertu solowego i twórczo podszedłem do materiału muzycznego. Ideą koncertu jest ekspozycja wirtuozowskiej partii solowej w dialogu i komunikacji z orkiestrą symfoniczną.

Podczas koncertu usłyszymy jeszcze jedną kompozycję Leszka Kułakowskiego – „Dyskretny urok konsonansów for String Orchestra", a także I Symfonię "Klasyczną" D-dur op. 25 Sergiusza Prokofiewa.
Zagra orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Rubena Silvy, zaś wiolonczelowe partie solowe wykona Tomasz Strahl.

Jak czytamy w informacji sporządzonej przez słupską filharmonię, "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" zbudowane jest z trzech kontrastowych części: Presto, Andante, Vivace. Czas trwania dzieła to 25 minut. Obsada orkiestry: kameralna z podwójną obsada drzewa i blachy. Koncert, szczególnie w drugiej, kantylenowej części eksponuje naturalną śpiewność wiolonczeli, nie tyko w bezpiecznej średnicy, ale także w najwyższym, "dramatycznym" rejestrze wiolonczeli. Skrajne części eksponują wirtuozerię, błyskotliwe pasaże, dwudźwięki, akordy czterodźwiękowe, flażolety, różnorodność artykulacyjną instrumentu solowego. Narracja melodyczna wiolonczeli w I i III części charakteryzuje się intensywną, synkopującą rytmiką, tak typową dla idiomu jazzowego. Harmonia koncertu operuje współczesną, modalną i jazzową harmoniką. Orkiestra staje się ważnym partnerem w "muzycznym dialogu". Partie solowa wiolonczeli i orkiestra tworzą integralną i „komentującą się" całość. Orkiestra nie stanowi statycznego tła dla „brylującego solisty", lecz jest aktywnym, inspirującym partnerem. Innym ważnym celem kompozytora jest wyeksponowanie jazzowej pulsacji rytmicznej- drive'u oraz podkreślenie kontrastu pomiędzy wiodącym instrumentem solowym z synkopowanymi intensywnie rytmicznymi liniami a dialogującą orkiestrą. Nie ma w literaturze polskiej i światowej innego koncertu wiolonczelowego zawierającego elementy jazzu - jest to wartością dodaną w kompozycji Leszka Kułakowskiego. "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" wypełnia lukę na polskim rynku muzycznym i stanowi znakomity materiał dydaktyczny i edukacyjny, pozwalający studentom na zapoznanie się z cechami muzyki jazzowej, zastosowanej - w tym przypadku - dla możliwości techniczno- wyrazowych wiolonczeli. Celem nadrzędnym i jakościowym rezultatem realizacji "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" jest trwały wkład w rozwój kultury polskiej i europejskiej. Koncert eksponuje typowe dla wiolonczeli idiomy, takie jak: naturalna śpiewność instrumentu, wirtuozeria instrumentalna, sonornym, oryginalna "jazzująca" faktura. Kompozytor jest jednym z kilku twórców na świecie syntetyzujących muzykę współczesną z jazzem. Solową fakturę koncertu wzbogacą środki używane w muzyce jazzowej, tj. intensywność i pulsacja rytmiczna, nasycona harmonika, melodyczne nawiązywanie do bluesa i modalnych skal jazzowych.

Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Słupska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zofia Zborowska i Andrzej Wrona znów zostali rodzicami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza