- W miniony piątek staliśmy się posiadaczem ponad 92 proc. udziałów Portu Handlowego Świnoujście - poinformował Piotr Chajderowski, prezes OT Logistics (do niedawna Odratrans). - Przejęliśmy ponad 46 proc. udziałów od DB Schenker Rail Polska. Planujemy kolejne inwestycje. Naszym celem jest wiodąca pozycja na rynku spedycyjno-logistycznym w Europie.
W ciągu kilkunastu lat z lokalnej firmy transportowej przekształcili się w globalnego gracza na rynku transportu, logistyki i spedycji.
- Dzisiaj posiadamy porty i terminale przeładunkowe na wschodniej granicy Unii. Planujemy kolejne przejęcia - podkreślił Chajderowski. - Chcemy kupić m.in. terminal przeładunkowy w Gdyni.
Prezes przypomniał, że jeszcze przed siedmiu laty przychody firmy wynosiły 60 mln zł, w ubiegłym roku - już prawie 500 mln zł. Dzisiaj grupa posiada największą flotę śródlądową w Europie. Konsekwentnie realizuje strategię. Najpierw przejęła Żeglugę Bydgoską (2004 r.). W 2007 r kupiła berlińską Deutsche Binnenreederei AG - stała się największym podmiotem transportu wodnego śródlądowego we wschodnich i środkowych Niemczech. Następnie grupa przejęła Retrans Cargo wkraczając na rynek spedycji i logistyki.
- W żegludze zrobiliśmy wszystko, dlatego wkroczyliśmy w obszary spedycji i logistyki przejmując spółki kolejowe - dodaje Chajderowski. - W tej chwili przychody z żeglugi i spedycji i logistyki już się równoważą.
Prezes nie ukrywa, że przejmując z DB Schenker Rail Polska udziały w świnoujskim porcie, uratowali go przed upadkiem.
- Zakupiliśmy dwa ogromne dźwigi, zainwestowaliśmy w infrastrukturę - dodaje. - Dzisiaj spółka jest bardzo rentowna. Ale to jedno okno na świat, drugie chcemy mieć w Trójmieście.
Marek Kowalewski, prezes PHŚ przypomniał, że port powstał z myślą o eksporcie.
- Chcieliśmy już wcześniej stworzyć port uniwersalny, ale przy rozdrobnionym akcjonariacie nie było szans na potrzebne inwestycje - stwierdza. - W tej chwili już jesteśmy największym importerem w Polsce. Nasze nabrzeża pozwalają przyjmować nawet panamaxy. Od roku mamy najnowocześniejszy terminal do przeładunku zboża. Możemy rocznie przeładowywać do miliona ton zbóż. Ciągle dozbrajamy port. Chcemy przygotować nabrzeża do przyjmowania statków o długości 300 metrów i zanurzeniu ponad 13 metrów.
Wymaga to modernizacji nabrzeża i pogłębienia około dwóch kilometrów toru do portu.
- Jesteśmy po rozmowach z ministerstwem transportu oraz Urzędem Morskim w Szczecinie - dodaje prezes Chajderowski. - Pogłębienie dwóch km toru, to inwestycja rzędu czterech mln zł. Sami moglibyśmy to uczynić, ale jest to w gestii Urzędu Morskiego.
Ot Logistics przygotowuje się do debiutu na warszawskiej giełdzie. Może to nastąpić jeszcze w tym roku, albo na początku przyszłego. Prospekt emisyjny został złożony. Firma chce pozyskać około 50-60 mln zł na inwestycje. W najbliższych trzech latach planuje zainwestować około 150 mln zł.
- Firma stąd
OT Logistics daje zatrudnienie prawie 1000 pracownikom. Swoje oddziały i przedstawicielstwa posiada w Rotterdamie, Berlinie, Wrocławiu, Bydgoszczy, Katowicach. Siedziba od ponad dwóch lat jest w Szczecinie.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?