Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uchwała reklamowa. Miasto bez przypadkowych banerów. Bytowscy radni złożyli projekt (zdjęcia)

Sylwia Lis
Radni złożyli projekt tzw. uchwały reklamowej.
Radni złożyli projekt tzw. uchwały reklamowej. Radni
Leszek Szymczak, radny PiS z Bytowa złożył na ręce przewodniczącego Rady Miejskiej Bytowa, Jana Tredera projekt tzw. uchwały reklamowej. Chodzi o to, aby banery, plakaty nie trafiały w przypadkowe miejsca.

- Poprosiłem architekta miejskiego Leszka Neubauera o wsparcie inicjatywy – mówi radny. - Do pomysłu przekonuję też radnych koalicji burmistrza Ryszarda Sylki i Mateusza Oszmańca. Temat przedstawiłem, razem z radnym Stanisławem Borzyszkowskim. W Bytowie, (podobnie jak niestety i w innych miastach w Polsce), reklamy i urządzenia reklamowe nacechowane są przypadkowością, brakiem estetyki oraz niejednorodnością. Przestrzeń publiczna często jest szpecona przez reklamy nieestetyczne, niedostosowane gabarytowo do otoczenia, stylu, kolorystyki i faktury budynków. Brak ujednoliconych zasad prawnych skutkuje chaosem i niską jakością estetyczną przestrzeni publicznej. Panuje prawdziwa wolnoamerykanka w tej dziedzinie. Dochodzi nawet do takich sytuacji, że obiekty wpisane do rejestru zabytków są oklejane reklamami nie dość, że bez ładu i składu, ale nawet bez stosownych pozwoleń konserwatora. Bytów jest ładnym miastem, zadbanym, czystym, ale niestety zaśmieconym reklamami. W czasach Internetu to przeżytek. Tego nie ma Zachodzie. Jeśli czegoś potrzebujesz, w każdej chwili możesz wygooglać. I jest!
Ustawa krajobrazowa, nowelizując ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wprowadziła możliwość uchwalenia przez Radę Miejską uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Sporządzone regulacje dadzą możliwość uporządkowania chaosu reklamowego w przestrzeni publicznej. - Chyba każdy przyzna, że konieczne są przepisy służące uporządkowaniu i przeciwdziałaniu degradacji przestrzeni publicznej oraz dążące do zwiększenia dbałości o jakość tych przestrzeni na terenie miasta i gminy Bytów – podkreśla Szymczak. - Takie rozwiązania przyjmują samorządy. Warto wymienić Gdynię czy Sopot. Tam powoli giną reklamowe koszmarki i zastępują je estetyczne i przemyślane szyldy. Kluczową rolę w procedurze uchwalania wspomnianego aktu odgrywają: Rada Miejska Bytowa, która formalnie początkuje i kończy proces uchwalania uchwały reklamowej, a także burmistrz Bytowa Ryszard Sylka, do którego zadań należy opracowanie projektu uchwały, a także uzyskanie wymaganych opinii i uzgodnień do projektu.
Pierwszym formalnym etapem uchwalania uchwały reklamowej jest podjęcie przez Radę Miejską Bytowa tzw. uchwały intencyjnej.
- I to właśnie czyni nasz Klub Radnych – wyjaśnia. - Już na najbliższej, listopadowej sesji, nasza uchwała wejdzie pod obrady. Jak zagłosują radni? Ufam, że będą za!
Przygotowanie projektu uchwały reklamowej, a następnie jej uchwalenie da realne narzędzia do kształtowanie estetyki przestrzeni publicznych, opanowania chaosu reklamowego, opanowania nielegalnej reklamy i pozwoli na systemowe rozwiązanie problemu degradacji przestrzeni miejskiej oraz wpłynie na ogólny wizerunek miasta.
I jeszcze jedna ważna rzecz na koniec. Prace nad kształtem uchwały reklamowej są długotrwałe i pracochłonne. Wymagają konsultacji z mieszkańcami i uzgodnień z instytucjami. Mogą potrwać wiele miesięcy. Po jej uchwaleniu przedsiębiorcy będą mieli min. rok, aby dostosować się do jej wymagań.
Pod projektem uchwały reklamowej podpisali się radni: Maria Mielewczyk, Karol Malinowski, Wiesław Dykier, Kazimierz Olik, Stanisław Borzyszkowski i Leszek Szymczak.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza