Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unity Line łączy Polskę ze Szwecją

Marek Rudnicki
Jarosław Kotarski, dyrektor Unity Line,  otrzymuje od Tommi Haléna, dyrektora portu w Trelleborgu, koło sterowe
Jarosław Kotarski, dyrektor Unity Line, otrzymuje od Tommi Haléna, dyrektora portu w Trelleborgu, koło sterowe Sebastian Wołosz
10-lecie linii Świnoujście - Trelleborg obchodzono na M/F Gryf

Był okolicznościowy tort, podarunek od Szwedów w postaci drewnianego koła sterowego i krzepiące przemówienia. Tak w skrócie przebiegały bardzo skromne obchody linii Unity Line, która od dziesięciu lat łączy Świnoujście ze szwedzkim Trelleborgiem.

Do operatora promowego należą trzy promy kursujące na tej trasie. Uroczystości odbyły się na pokładzie jednego z nich, tj. M/F Gryf.

Przybyło nań wielu gości, w tym przedstawiciele władz portu w Trelleborgu, pracownicy obsługi technicznej, kontrahent oraz dyrekcja Euroafrica Shipping Lines, biznesowego partnera Unity Line.

Dyrektor Unity Line, Jarosław Kotarski oraz Tommy Halén, CEO portu w Trelleborgu podziękowali sobie nawzajem za tak długą i owocną współpracę.

Historię powstania połączenia przybliżył zastępca dyrektora UL, Paweł Wojdalski. Przypomniał, że do Trelleborga początkowo skierowano dwa promy, Gryf i Galileusz. Pierwszy rejs odbył się 5 lutego 2007 roku. Wcześniej cała flota pływała wyłącznie do Ystad.

Mało kto dziś pamięta, dlaczego zdecydowano się na utworzenie drugiej linii żeglugowej.

- Rosło zainteresowanie klientów biznesowych nową trasą - przypomniał Paweł Wojdalski. - Do Polski wkroczyły duże szwedzkie koncerny, w tym IKEA, Volvo i Scania, co się wiązało ze zwiększeniem przewozów na Bałtyku. Jako że większość ciężarówek kierowała się na północny wschód, ułatwieniem stała się położona praktycznie za rogatkami Trelleborga autostrada. Nie bez znaczenia była bliskość Malmö i połączonej z nim mostem Kopenhagi oraz całej Danii.

Na Gryfie i Galileuszu się nie skończyło. Jeszcze w tym samym roku, w październiku 2007 r. na trasę wpłynął nowy, prawie dwustumetrowy prom Wolin. Szybko okazało się, że otwarcie nowego połączenia było doskonałym posunięciem. Z oferty skorzystali nie tylko Polacy, ale także kierowcy z południowej Europy, Austriacy, Czesi i Słowacy.

Tym samym Unity Line stało się silną konkurencją dla operatorów, którzy pływali z portów w Sassnitz, Rostocku i Travemünde. Zważywszy, że od początku istnienia linii promy Unity Line przewiozły milion ciężarówek, ponad 200 tysięcy pasażerów i 95 tysięcy samochodów osobowych, można być pewnym kolejnych okrągłych rocznic.

Miasto Trelleborg leży w południowej części Szwecji. Jest największym portem promowym w całej Skandynawii. Obecnie pełni funkcję bramy łączącej całą Skandynawię z resztą Europy. Główną atrakcją turystyczną jest Trelleborg Ring, forteca Wikingów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza