- Zarząd Portu Morskiego w Ustce kończy projekt, który znacznie poprawi funkcjonowanie portu, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa – informuje Eliza Mordal, rzeczniczka usteckiego ratusza. - Przedmiotem przedsięwzięcia było doposażenie oraz poprawa infrastruktury morskiego portu rybackiego w Ustce.
ZPM w Ustce poczynił nowe zakupy po to, by zapobiegać skażeniom wód substancjami ropopochodnymi, a jeśli już to nich dojdzie – by szybciej i sprawniej je usuwać. W tym celu zakupiony został ciągnik rolniczy wraz z przyczepą samozaładowczą, elektryczny pojazd inspekcyjny do przewozu małego zbiornika na wody zaolejone, agregat prądotwórczy do awaryjnego zasilania instalacji portowych, specjalistyczna łódź do rozstawiania elementów zapory przeciwolejowej oraz do usuwania z powierzchni wody zanieczyszczeń, mobilna zapora przeciwolejowa do montowania na samochodzie i na łodzi oraz skimer pływający do zbierania zanieczyszczeń powierzchniowych z wody. Ciągnik jest dodatkowo wyposażony w pług oraz piaskarko-solarkę, które wspomogą dbanie o nawierzchnie portowe w okresie zimowym.
Nowy sprzęt będzie pomocny w czasie usuwania plam olejowych w kanale portowym. Do takich zanieczyszczeń dochodzi dosyć często. Ostatnia taka akcja miała miejsce w sobotę.
W oku kamery
Poprawiła się też infrastruktura portu części zarządzanej przez ZPM. Z zachodniej części portu zniknęły stare garaże, a po wyremontowaniu nawierzchni, postawiono 50 kontenerów magazynowych na sprzęt rybacki. Natomiast wschodnia strona portu została wyposażona w system kontroli dostępu - szlabany oraz monitoring wizyjny. W części zachodniej monitoring funkcjonuje już od ośmiu lat.
Zainstalowany monitoring zdążył już się sprawdzić. Dzięki nagraniom zostali zidentyfikowani i zatrzymani dwaj młodzi mieszkańcy województwa śląskiego, którzy w nocy 1 sierpnia odcumowali 35-tonowy kuter we wschodniej części portu. Wówczas bosman dyżurny Kapitanatu Portu w Ustce zauważył, że jednostka sama pływa w kanale portowym. Co działo się wcześniej, zarejestrowała kamera monitoringu. Na nagraniach widać, że dwaj młodzi mężczyźni, najprawdopodobniej pod wpływem alkoholu, zdjęli cumy i jednostka zaczęła odpływać.
Dryfujący kuter uderzył w jeden z zacumowanych jachtów. Dzięki funkcjonującemu od lipca monitoringowi udało się zidentyfikować sprawców zniszczenia mienia. Monitoring obejmuje całą część portu - od stoczni po główki portu. Na pewno będzie przydatny w wyjaśnianiu innych zdarzeń – na przykład kradzieży.
Całkowity koszt portowych operacji to 6 810 822,75 złotych. Dofinansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”.
Portowe grunty
Zarząd Portu Morskiego w Ustce jest spółką komunalną utworzoną w 2013 roku. Zarządza nieruchomościami i infrastrukturą portową (początkowa była to część zachodnia poru), utrzymuje infrastrukturę portową, świadczy usługi związane z korzystaniem z niej oraz zapewnia odbiór odpadów ze statków. Pobiera opłaty portowe od wszystkich jednostek wpływających do Ustki i cumujących przy nabrzeżach, które są własnością miasta oraz w użytkowaniu ZPM. W 2015 roku spółka przejęła także obowiązki Stacji Pilotowej w Ustce.
W 2021 roku spółka ZPM otrzymała od miasta – jedynego udziałowca - nieruchomości w zachodniej części portu warte 9,5 miliona złotych. Wniesienie aportem terenów portowych do spółki miało na celu uzyskanie przez ZPM zdolności kredytowej i umożliwienie zawierania długoterminowych umów związanych z utworzeniem w porcie centrum serwisowego farm wiatrowych. Natomiast Urząd Morski w Gdyni przekazał ZPM w Ustce w użytkowanie teren o powierzchni ponad dwóch hektarów, głównie po wschodniej stronie. Porozumienie zostało zawarte na trzy lata z możliwością przedłużenia do 2030 roku.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?