MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W słupskim ratuszu dyskutowano o biznesie

Filip Pietruszewski [email protected]
Fabryka Plast-Box w Słupsku. Większość produkcji jest na eksport.
Fabryka Plast-Box w Słupsku. Większość produkcji jest na eksport. Łukasz Capar
Wczoraj w słupskim ratuszu odbyło się seminarium, podczas którego przekonywano mikro, małych i średnich przedsiębiorców do eksportowania swoich produktów.

Organizatorem konferencji była Europejska Unia Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Klasy Średniej (UNICORN), a patronat objęli minister gospodarki i prezydent Słupska. Seminarium składało się z dziewięciu wystąpień. Było na mim obecnych ok. 30 osób, jednak jak się okazało w trakcie seminarium, przedsiębiorcy stanowili mniej niż połowę tej liczby.

Na początku głos zabrał Jerzy Samborski, prezes UNICORN-u, który stwierdził, że w realiach globalnej wioski eksport jest świetnym sposobem na zwiększenie wydajności przedsiębiorstw. - Łatwo jest wyprodukować, ale trudno sprzedać bo krajowe rynki są nasycone - mówił Samborski.

Z danych Banku Pekao S.A. wynika, że tylko 10 procent spośród mikro i małych przedsiębiorstw prowadzi działalność eksportową. Jednak interpretacja tych danych nie jest jednoznaczna. - To świetny wynik, biorąc pod uwagę, że tylko 10 procent spośród tych przedsiębiorstw zatrudnia powyżej 10 osób - mówił jedne z obecnych na sali przedsiębiorców.

Z dużym zainteresowanie obecnych osób spotkało się wystąpienie Krzysztofa Pióra, prezesa Plast-Boksu. - W tej chwili polskie firmy mają taką samą lub lepszą infrastrukturę jak zachodnie. Za to nasi przedsiębiorcy bardzo często zapominają o niuansach, które mogą mieć kolosalne znacznie - mówił Pióro.

Prezes Plast-Boksu wyliczył błędy, które sam popełniał w przeszłości, gdy działał na rynku wyposażenia wnętrz. - Często przyjmujemy pewne założenia i nie staramy się ich weryfikować. Wydaje nam się, że skoro generalnie w Wielkiej Brytanii jest drożej niż w Polsce, to np. klamki też muszą tam być droższe, a to nie prawda. Są tańsze. We Włoszech straciłem wiele pieniędzy, bo założyłem, że struktura dystrybucji nie może być dwustopniowa. Okazało się, że spotykałem się z poddystrybutorami, dla których nie byłem partnerem - wspominał Krzystof Pióro.

Michał Gorzelak, reprezentujący Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, mówił m.in. o portalu eksporter.gov.pl, na którym przedsiębiorcy zainteresowani eksportem mogą znaleźć informacje o rynkach i zagranicznych przetargach.

Głos zabrała także Ewa Łazowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. - Nasza organizacja m.in. oferuje kredyt kupiecki, który umożliwia odroczenie płatności na późniejszy termin, niekiedy nawet o dwa lata. Przed ofertą cenową, dokonujemy analizy ryzyka. Jesteśmy profesjonalistami. Posiadamy dane o 44 milionach firm na świecie i sprawujemy nadzór nad 10 tysiącami organizacji - mówiła Ewa Łazowska.

Mimo kilku ciekawych wystąpień, przedsiębiorcy którzy uczestniczyli w wydarzeniu, mają mieszane uczucia. - Liczyłem na to, że dowiem się co i gdzie warto eksportować, ale takich informacji zabrakło - mówił jeden z przedsiębiorców z którym rozmawialiśmy.

Trochę statystyki

  • mikro i małe przedsiębiorstwa stanowią 99 proc. spośród wszystkich polskich przedsiębiorstw.
  • wypracowują one 38 proc. PKB
  • zatrudniają 52 proc. ogółu pracowników.
  • generują 36 proc. przychodów w sektorze przedsiębiorstw

*dane wg Banku Pekao SA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza