Budynek przeznaczony do adaptacji na potrzeby utworzenia wielofunkcyjnego dworca autobusowego składał się z dwóch części i pierwotnie jego funkcją było zapewnienie przestrzeni spedycyjnej dla słupskiego dworca kolejowego. W kolejnych latach wielokrotnie zmieniał funkcję, aby ostatecznie po latach zaniedbań popaść w ruinę. Realizacja prac przygotowawczych i rozbiórkowych polegała na zabezpieczeniu przed dalszym niszczeniem będącego w katastrofalnym stanie historycznego budynku, z którego pozyskano cegły do budowy obiektu węzła. Nad całością inwestycji sprawował pieczę konserwator zabytków.
Dworzec wybudowany został w ramach dwóch konstrukcji - pierwszej wykonanej z odzyskanych cegieł oraz drugiej w postaci charakterystycznej ściany z rampą wzdłuż linii torów kolejowych. Została ona odtworzona z zachowaniem pierwotnego wyglądu elewacji dawnej ekspozytury kolejowej, dzięki czemu zachowano aspekt historyczny nowopowstałej przestrzeni. Wielofunkcyjny dworzec autobusowy został wyposażony w poczekalnię, zaplecze socjalne, miejsca obsługi podróżnych oraz lokale użytkowe na potrzeby zapewnienia usług korzystającym z dworca. Część budynku została udostępniona dla przewoźników międzynarodowych, krajowych i regionalnych. Na terenie dworca zaprojektowano przystanki z peronami dla obsługi pasażerów. Całość została uzupełniona dynamicznym systemem informacji pasażerskiej umożliwiającym sprawdzenie aktualnie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów oraz autobusów w czasie rzeczywistym, świetlnymi tablicami informacyjnymi oraz biletomatami. Na terenie dworca utworzono plac manewrowo-postojowy dla autobusów obejmujący 12 peronów dla autobusów, przystanki z peronami dla obsługi pasażerów, 17 miejsc postojowo-odstawczych dla autobusów oraz 122 miejsca parkingowe (w tym 17 specjalnych dla niepełnosprawnych i TAXI oraz miejsc postoju krótkotrwałego typu „kiss&ride”). Ponadto przy węźle powstał parking rowerowy bike&ride o pojemności 56 miejsc, wyposażony w samoobsługową stację naprawczą i elektryczny kompresor rowerowy.
Dojazd do dworca autobusowego jest możliwy jedynie od strony istniejącej ul. Towarowej. W tym celu przebudowano ul. Towarową (od ul. Sobieskiego do torów kolejowych). Przebudowa ulicy obejmowała przebudowę jezdni, budowę nowych chodników, ścieżki rowerowej oraz przebudowę istniejących zjazdów i miejsc postojowych. Przewidziano budowę nowego odcinka ulicy, określonego nazwą roboczą Nowa Towarowa, który pozwala na objazd wokół terenu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej. Po relokowaniu przez PKP torów odstawczych, w kolejnym etapie inwestycji możliwe będzie przedłużenie początkowego odcinka ul. Nowej Towarowej w kierunku Alei 3-Maja oraz połączenie z rondem przy zbiegu ulic Sobieskiego/Banacha.
Zarządzanie obiektem węzła transportowego powierzono Zarządowi Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. Pracownicy odpowiadają za aktualizację rozkładów jazdy, wprowadzają dane innych przewoźników do systemu, tak aby aktualne informacje ukazywały się na monitorach i tablicach świetlnych. System nagłośnienia pozwala na podawanie wyraźnych komunikatów słownych dotyczących godzin odjazdów autobusów poszczególnych linii ze stanowisk odjazdowych oraz wygłaszanie komunikatów specjalnych np. o występujących lub spodziewanych utrudnieniach w realizacji konkretnych kursów.
Budowa węzła integracyjnego, parkingów (park&ride, bike&ride,) oświetlenia, monitoringu, wprowadzenie elementów małej architektury i informacji pasażerskiej, zadaszenia dojść w obrębie węzła oraz umożliwienie zmiany środków transportu w dogodnych warunkach spowodowały wzrost komfortu podróżujących i atrakcyjności komunikacji zbiorowej, a także w zdecydowany sposób poprawiły warunki komunikacji pieszej i rowerowej pomiędzy Zatorzem i centrum Miasta.
Dodatkowo w celu poprawy atrakcyjności transportu zbiorowego, pieszego oraz rowerowego w ramach projektu spółka MZK zakupiła 5 standardowych autobusów miejskich zasilanych olejem napędowym, niskopodłogowych, w pełni przystosowanych do obsługi potrzeb osób z trudnością w poruszaniu się. Na terenie węzła zamontowano również 10 nowych wiat przystankowych oraz wymieniono i uzupełniono system dynamicznej informacji pasażerskiej, składający się z tablic informacyjnych prezentujących najbliższe odjazdy autobusów z danego przystanku. Urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej pojawiły się w nowych lokalizacjach, a jednocześnie część dotychczasowych urządzeń została zmodernizowana. Realizacja projektu przyczyniła się do podwojenia liczby urządzeń tego typu, z dotychczasowych 32 urządzeń do 64. Nowe urządzenia są bardzo innowacyjne w skali kraju – posiadają kolorowe matryce LED o bardzo wysokiej rozdzielczości. System ten umożliwia optymalne planowanie podróży i pomaga minimalizować czas przeznaczony na przesiadki oraz czas oczekiwania na autobus. Umożliwia również prezentowanie odjazdów autobusów z przystanku w czasie rzeczywistym, czyli z uwzględnieniem ewentualnych odchyleń od założonego rozkładu jazdy, jak również wyświetlanie i wygłaszanie komunikatów specjalnych. Dodatkowo na 23 przystankach miejsce tradycyjnej gabloty z rozkładami jazdy zastąpiły ekrany LCD prezentujące statyczne, jak i dynamiczne tabliczki przystankowe, schemat komunikacyjny, taryfę oraz inne informacje organizatora usług komunikacji miejskiej.
Istotnym komponentem projektu było doposażenie wszystkich autobusów miejskich
w rozbudowany system wewnętrznej informacji pasażerskiej, składający się z tablic LCD tzw. „koralików” prezentujących szczegółowy przebieg trasy danej linii wraz ze wszystkimi przystankami oraz podsufitowych monitorów, również wykonanych w technologii LCD, umożliwiających publikację zarówno treści informacji pasażerskiej (numer linii, kierunek jazdy, przebieg trasy i najbliższe przystanki oraz komunikaty specjalne), jak i treści w formie slajdów i klipów video.
W ramach projektu Beneficjent zaplanował również przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej promującej transport zbiorowy, pieszy i rowerowy, ideę przełamywania barier architektonicznych, założenia węzłów przesiadkowych i innych rozwiązań inżynierii ruchu ułatwiających funkcjonowanie transportu zbiorowego. Kampania informacyjno – promocyjna była elementem uroczystego otwarcia węzła transportowego w Słupsku, które odbyło się w dniu 23 września 2023 r. w formie festynu kończącego obchody Europejskiego Tygodnia Mobilności. Zorganizowano m.in. szereg quizów i konkursów o tematyce związanej z transportem skierowanych do różnych grup wiekowych. Na terenie dworca autobusowego znalazła się również wystawa autobusów komunikacji miejskiej i regionalnej oraz interaktywne miasteczko ruchu drogowego.
Okres realizacji: 2017-2023
Całkowita wartość Projektu: 43 411 039,10 PLN
Wydatki kwalifikowalne: 36 470 986,26 PLN
Dofinansowanie ze środków EFRR: 29 180 656,96 PLN
Projekt “Węzeł transportowy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupska z elementami priorytetów dla komunikacji zbiorowej” realizowany jest w ramach Poddziałania 9.1.2 Transport miejski Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?