MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł transportowy w Słupsku z tunelem i zbiornikiem retencyjnym

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Wykonanie zbiornika umożliwi rozpoczęcie prac drogowych w tej częściwęzła.
Wykonanie zbiornika umożliwi rozpoczęcie prac drogowych w tej częściwęzła. Krzysztof Piotrkowski
Trwają prace budowlane na węźle transportowym. Po przyszłym parkingiem montowany jest zbiornik na deszczówkę. Wykonawca zabetonował też ściany wyjścia z tunelu pod torami kolejowymi.

Kończą się prace związane z wykonywaniem poszycia dachowego wiaty peronowej przyszłego dworca autobusowego. Kontynuowane są też prace murarskie oraz montaż oryginalnych elementów wykończenia pozyskanych z historycznego budynku kolejowego. ZIM zapewnia, że wszystkie bramy wraz z okuciami, a także stalowe kraty nowego budynku dworca zostały zakonserwowane, a po montażu podkreślą charakter obiektu. W warsztatach wykonawcy odtwarzana ma być stolarka okienna, która zostanie zamontowana w rekonstruowanych ścianach budynku ekspedycji kolejowej. Co ważne, prace toczą się pod nadzorem konserwatora zabytków tak, aby nowym elewacjom przywrócić możliwie oryginalny wygląd.

W ubiegłym tygodniu zabetonowano ściany wyjścia z tunelu pod torami kolejowymi oraz szyby windowe, w których zamontowane będą windy ułatwiające komunikację między dworcami.

- To istotny moment budowy, ponieważ umożliwi on nie tylko wyjście z ziemi, ale również pozwoli na kontynuację robót związanych z wykonaniem części budynku dworca, która będzie wybudowana nad wyjściem z tunelu - wyjaśnia Tomasz Orłowski, zastępca dyrektora ZIM w Słupsku. - Równolegle prowadzone są prace przy zagospodarowaniu terenu węzła. Rozpoczęły się roboty drogowe przy pierwszym kompleksie parkingów oraz sukcesywnie wykonywane są podbudowy pod część peronową, oraz placu manewrowego przed dworcem.

Co ciekawe, przy użyciu 200 tonowego dźwigu ustawiono zbiornik retencyjny pod przyszłym parkingiem. Żelbetowa konstrukcja o pojemności ok. 450 metrów sześciennych będzie gromadzić wody opadowe z terenu dworca i dróg dojazdowych. Deszczówka ma być przepompowywana stąd nowym kolektorem do istniejącej kanalizacji deszczowej w alei 3-go Maja.

Przypomnijmy, że projekt i budowa przyszłego centrum komunikacyjnego Słupska ma kosztować 28,9 mln zł. Realizacji zadania podjęła się słupska firma ATP Budownictwo, która ma na to czas do końca roku. Zgodnie z założeniami, na zapleczu dworca PKP wyrosnąć ma nowy i wielofunkcyjny dworzec autobusowy, który zostanie ulokowany po zachodniej stronie torów kolejowych. Zostanie on połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja tunelem dla pieszych pod torami kolejowymi. Sam tunel budowany będzie jednak przez PKP PLK, która obok pomysłu na nowy dworzec kolejowy modernizować zmierza też linię 202 łączącą Słupsk z Trójmiastem.

od 7 lat
Wideo

Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza