W w słupskim ratuszu odbyło się spotkanie samorządowców, przedstawicieli biznesu oraz nauki z regionu słupskiego z Elżbietą Bieńkowską, Europejskim Komisarzem ds. Rynku Wewnętrznego i Usług. Zdominowała je sprawa budowy drogi ekspresowej nr 6 przez Pomorze. A w zasadzie zapowiedzi przedstawicieli obecnego rządu o odłożeniu w czasie budowy środkowego odcinka nowej ekspresówki między Lęborkiem a Koszalinem. Budowa tej części drogi ma zacząć się dopiero po 2021 roku, podczas gdy ekspresówka z Goleniowa do Sianowa będzie gotowa, właśnie trwa intensywna budowa, w 2019 roku. Szybciej też powstanie trasa kaszubska od Trójmiasta do podlęborskiego Bożegopola.
Samorządowców wsparli podczas spotkania przedstawiciele Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Słupskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Padły konkretne argumenty o ekonomicznym znaczeniu budowy całej S6 od Szczecina po Trójmiasto. O wykluczeniu komunikacyjnym regionu słupskiego.
- Prezydent Biedroń zaprosił mnie i myślałam, że tematem będzie spotkanie z przedsiębiorcami. Okazało się, że głównym tematem była droga S6. To nie jest moja kompetencja w UE, ale przekażę sprawę paniom komisarz od polityki transportowej i polityki spójności, które finansują budowę tej drogi - powiedziała po spotkaniu komisarz Elżbieta Bieńkowska.
- Ja od wielu lat przyglądam się temu regionowi Polski. Gdy byłam w rządzie robiliśmy badania i wyszło, że jest on najbardziej wykluczony transportowo. Dla województw pomorskiego i zachodniopomorskiego budowa S6 w całości jest więc priorytetem. Słyszałam dzisiaj wszystkie argumenty od przedsiębiorców o czasie dojazdu do Słupska. Mówili o wyrwie w budowie drogi ekspresowej. Dlatego zajmę się sprawą i przekażę apel słupskich i koszalińskich samorządowców, który dzisiaj otrzymałam, odpowiednim komisarzom unijnym. Droga jest potrzebna w całości od Szczecina do Trójmiasta. Ma sens, gdy powstanie w całości, a nie z przerwą w środku - zapewniała wczoraj dziennikarzy była wicepremier w rządzie Donalda Tuska.
Prezydent Biedroń wręczył pani komisarz apel w imieniu samorządowców Ziemi Słupskiej i Ziemi Koszalińskiej.
"W naszym przekonaniu kompleksowa i całościowa budowa drogi ekspresowej S6 powinna należeć do priorytetów inwestycyjnych państwa, bowiem przyczyni się do racjonalnego rozwoju obszaru Polski Północnej i skomunikowania jej z państwami ościennymi. Odłożenie w bliżej nieokreśloną przyszłość realizacji trasy ekspresowej S6 na terenie Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej będzie oznaczało dalsze pogłębianie się różnic w rozwoju kraju i wewnątrz regionów pomorskiego i zachodniopomorskiego" - czytamy w apelu.
Podpisali się pod nim:
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Miasto Słupsk, Miasto Koszalin, Miasto Ustka, Miasto Lębork, Miasto Łeba, Gmina Kobylnica, Gmina Słupsk, Gmina Damnica, Gmina Ustka, Pomorska Agencja Rozwoju Regionalnego, Słupska Izba Przemysłowo-Handlowa, Akademia Pomorska w Słupsku.
Poniżej publikujemy pełną treść apelu:
Apel do Komisji Europejskiej w sprawie wsparcia działań samorządów Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej w kierunku budowy drogi ekspresowej S6 na całym przebiegu
Mając na względzie harmonijny i zrównoważony rozwój Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej oraz potrzebę przełamania występujących na ich obszarze barier rozwojowych i wykorzystania potencjałów, a także zapewnienia optymalnych warunków do zamieszkania i inwestowania mieszkańcom oraz przedsiębiorcom, w imieniu Samorządów Województw Pomorskiego i Zachodniopomorskiego, Samorządów Ziemi Słupskiej oraz Koszalińskiej zwracamy się z apelem do Komisji Europejskiej o wsparcie działań zmierzających do budowy drogi ekspresowej S6 na całym jej przebiegu.
Wyrażamy głębokie zaniepokojenie decyzją polskiego Rządu dotyczącą wstrzymania prac przygotowawczych i odłożenia, na bliżej nieokreślony czas, realizacji tej kluczowej inwestycji transportowej dla rozwoju Polski Północnej.
Ziemia Słupska oraz Koszalińska, zgodnie z diagnozą przedstawioną w rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju należą do skrajnie peryferyjnych, z punktu widzenia dostępności transportowej, obszarów Polski, co znacząco obniża ich atrakcyjność inwestycyjną i osiedleńczą, a w konsekwencji skutkuje ich marginalizacją i odpływem mieszkańców oraz inwestorów. Obserwowane są na tym obszarze negatywne zjawiska społeczne i gospodarcze o charakterze strukturalnym, takie jak bezrobocie, wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego, problemy z lokowaniem inwestycji zewnętrznych, czy utrudnione warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Droga ekspresowa S6 ma strategiczne znaczenie dla Polski Północnej, stanowiąc jeden z najważniejszych elementów krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin i Szczecin. Ma również kluczowe znaczenie gospodarcze – łącząc strategiczne polskie porty morskie – Gdańsk, Gdynię oraz Szczecin-Świnoujście. Od niej odchodzą w kierunku północnym drogi obsługujące nadmorskie ośrodki turystyczne, zaś w kierunku południowym — połączenia z centrum kraju. Wraz z linią kolejową nr 202 stanowi część północnego transeuropejskiego korytarza transportowego Via Hanseatica prowadzącego z Niemiec, poprzez Polskę, Obwód Kaliningradzki, do państw nadbałtyckich.
Strategiczne znaczenie drogi ekspresowej S6 potwierdzono zarówno z poziomu Unii Europejskiej – zaliczenie do kompleksowej sieci TEN-T, jak w dokumentach strategicznych polskiego Rządu:
- Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. z perspektywą do 2030 r.;
- Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)Konieczność jej budowy potwierdzają także zapisy Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego oraz Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego zawartych pomiędzy Stroną Rządową oraz Samorządem Województwa Pomorskiego i Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego.
Droga ekspresowa S6, na całym przebiegu, przewidziana została do realizacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Polityki Spójności 2014-2020 (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020), co zostało potwierdzone wpisaniem poszczególnych etapów inwestycji na listę dużych projektów Programu.
Z niewiadomych nam przyczyn, polski Rząd zrezygnował jednak z realizacji inwestycji kluczowej z punktu widzenia poprawy dostępności transportowej Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej na odcinku Koszalin – Bożepole Wielkie. Zwracamy uwagę Komisji Europejskiej na fakt, iż tylko realizacja drogi ekspresowej S6 na całym zaplanowanym przebiegu umożliwi uzyskanie trwałego efektu gospodarczego i społecznego dla Polski Północnej.
Apelujemy zatem do Komisji Europejskiej o podjęcie dialogu z polskim Rządem kierunku zapewnienia ciągłości realizacyjnej całej inwestycji, zwłaszcza, że odcinki Szczecin – Koszalin oraz Bożepole Wielkie – Trójmiasto uzyskały już stosowne decyzje po stronie polskiej i są lub będą w najbliższym czasie realizowane.
O budowę drogi ekspresowej S6 na całym przebiegu samorządy terytorialne Pomorza zabiegają od lat. O połączenie miast Pomorza z krajami ościennymi na osi wschód – zachód apelowali także parlamentarzyści Euroregionu Bałtyk wskazując, prawie dekadę temu, konieczność włączenia tzw. Korytarza Północnego Via i Rail Hanseatica do sieci TEN-T. Ponadto, 21 samorządów – gminy i powiaty z terenu województwa zachodniopomorskiego oraz pomorskiego – przez które ma przebiegać droga ekspresowa S6, zainteresowanych wspólnym działaniem na rzecz przyspieszenia realizacji inwestycji, utworzyło Stowarzyszenie Samorządowe S6. Celem Stowarzyszenia jest w szczególności promowanie idei budowy drogi ekspresowej S6, wspieranie przygotowania i realizacji inwestycji oraz współpraca w zakresie wykorzystania potencjału gospodarczego i społecznego terenów leżących w obszarze jej oddziaływania.
O budowę kompletnego przebiegu drogi S6, zgodnej z koncepcją programową i decyzją środowiskową, bez pomijania żadnego jej odcinka, apelują w licznych petycjach i protestach mieszkańcy, samorządowcy, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe oraz przedsiębiorcy. Najważniejsze z nich przedstawiamy w załączeniu. Niestety, polski Rząd pozostał obojętny na tysiące zebranych głosów w tej sprawie.
W naszym przekonaniu kompleksowa i całościowa budowa drogi ekspresowej S6 powinna należeć do priorytetów inwestycyjnych państwa, bowiem przyczyni się do racjonalnego rozwoju obszaru Polski Północnej i skomunikowania jej z państwami ościennymi. Odłożenie w bliżej nieokreśloną przyszłość realizacji trasy ekspresowej S6 na terenie Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej będzie oznaczało dalsze pogłębianie się różnic w rozwoju kraju i wewnątrz regionów pomorskiego i zachodniopomorskiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?