Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bileciki do kontroli

Wojtek Karol Hildebrandt [email protected]
Wczorajsza kontrola biletów w autobusie linii nr 2.
Wczorajsza kontrola biletów w autobusie linii nr 2. Fot. Sławomir Żabicki
Praca kontrolerów z firmy ARSEN, sprawdzających bilety w słupskich autobusach, nieustannie budzi kontrowersje.

Obowiązki i prawa pasażera

Obowiązki i prawa pasażera

posiadanie skasowanego biletu jednorazowego lub ważnego biletu okresowego,d przy korzystaniu z biletu ulgowego - posiadanie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do ulgi, d żądanie od kontrolera okazania uprawnień do prowadzenia kontroli, d odwołanie się od decyzji kontrolera do dyrekcji firmy ARSEN.

Scenariusz jest prosty: dwie lub trzy osoby wsiadają do autobusu, proszą kierowcę o zablokowanie kasowników, pojawiają się identyfikatory i prośba o okazanie biletu do kontroli. I tu zaczynają się schody.

- To bardzo stresująca praca, ciągłe wyzwiska, podchody, kombinowanie jak tu oszukać kontrolera. - mówi Teofil Fijałkowski z firmy ARSEN, która na zlecenie MZK kontroluje bilety. Prawdziwe problemy zaczynają się, gdy trzeba "spisać gapowicza". Tacy pasażerowie często denerwują się, że ich dane są wyczytywane na głos na cały autobus.

- Nieprawda, te sprawy są załatwiane dyskretnie. - mówi Fijałkowski. Niestety w praktyce okazuje się, że czasami faktycznie na drugim końcu autobusu słychać adres i inne dane gapowicza.

Jeśli nie można ustalić tożsamości pasażera jadącego bez biletu, kontroler wzywa policję. - Czasami jest to jedno wezwanie, ale zdarza się też piętnaście wezwań dziennie. - informuje nadkomisarz Jacek Bujarski, rzecznik prasowy słupskiej policji. - Policjanci proszą gapowicza o dane osobowe i weryfikują je. Odmowa podania informacji jest wykroczeniem. Ale to bardzo rzadkie przypadki.

Obowiązki i prawa kontrolera

Obowiązki i prawa kontrolera

posiadanie identyfikatora z numerem służbowym i zdjęciem, d uprzejme i kulturalne zachowanie wobec pasażerów, d żądanie okazania biletu i dokumentu uprawniającego do ulgi, d pobieranie opłaty karnej od pasażera bez ważnego biletu, > w przypadku odmowy uiszczenia opłaty karnej żądanie okazania dokumentu tożsamości lub, jeśli pasażer odmówi, wezwanie policji w celu ustalenia tożsamości pasażera.

Miejskiemu Zakładowi Komunikacji zależy na solidnych kontrolach bo: - Wpływy z biletów to, po uwzględnieniu refundacji za bilety ulgowe, ponad 95 procent przychodów MZK - mówi Hubert Boba, rzecznik słupskiego przewoźnika - Do kontroli uprawnieni są nie tylko kontrolerzy ARSEN-u, ale też pracownicy MZK. - przypomina Boba.

- Patrząc na reakcje ludzi można odnieść wrażenie, że to kontrolerzy robią coś złego, a nie pasażer, który jedzie bez biletu. - żali się Fijałkowski. - I choć pasażerowie, którzy czują się pokrzywdzeni, mogą złożyć skargę, tych wpływa bardzo mało wpływa bardzo mało.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza