Słupska Uchwała Rowerowa: Asfalt jest najlepszy

    Słupska Uchwała Rowerowa: Asfalt jest najlepszy

    Zdjęcie autora materiału

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Marcin Hyła

    Marcin Hyła

    - Drogi nie powstają dla polityków mówi z Marcin Hyła, specjalista od dróg rowerowych.
    Marcin Hyła

    Marcin Hyła

    - Wielu urzędnikom nie podoba się, że rowerzyści chcą ścieżek asfaltowych.

    - Droga nie powstaje dla polityka, czy firmy, która sprzedaje kostkę. Zadowolenie rowerzysty to podstawowa zasada. Jeżeli buduje się drogi rowerowe, z których nikt nie korzysta to znaczy, że przewala publiczne pieniądze. Najtańszą nawierzchnią, która gwarantuje najlepsze parametry do jazdy rowerem jest asfalt. Drogi rowerowe z kostki są o wiele droższe.

    - Podobno asfalt latem będzie się topił, a zimą kruszał.

    - To kłamstwo, nawet najtańszy asfalt jest bardziej odporny na mróz niż kostka. Pomiędzy kostkami są szczeliny, w które wnika woda. Zimą mróz rozsadza nawierzchnię. Wszędzie w Polsce, są drogi rowerowe z trawą, która wyrasta w szczelinach kostki. Asfalt jest nieprzepuszczalny.

    - Do czego są potrzebne standardy budowy dróg?

    - Przepisy regulujące budowę dróg rowerowych są bardzo nieprecyzyjne, a czasami sugerują wadliwe rozwiązania. Większość projektantów, nie umie projektować dróg dla rowerów. Żadna uczelnia tego nie uczy. Stąd bardzo często projektuje się chodniki, które oznacza się jako droga rowerowa. Większość rowerzystów z takich dróg nie korzysta. Standardy to narzędzie, które precyzyjnie pokazuje w jakich ramach powinien poruszać się projektant. Nawierzchnia powinna być równa, gładka i bardzo wygodna, czyli asfaltowa.

    - Co z argumentem, że w przypadku awarii instalacji taniej jest rozebrać drogę z kostki i ułożyć z powrotem?

    - Rozbieraniem nawierzchni nie zajmuje się gmina, tylko firma, która robi to na własny koszt. Jeżeli chce sobie ułożyć kabel, to proszę bardzo, niech to robi. Jednak nie jest absolutnie interesem miasta obniżać im koszty. To one mają się dostosować do istniejącej infrastruktury.

    - Przeciwnicy twierdzą, że uchwała rowerowa nakazuje budowę ścieżek na każdej ulicy kosztem ruchu samochodów, a nawet pieszych.

    - Drogi powinny powstawać tam, gdzie jest to absolutnie konieczne. Jest dużo sposobów ułatwienia ruchu rowerowego. Można uspokajać ruch uliczny. To wymaga pewnych zmian, przede wszystkim w myśleniu i doprowadzenia do tego, żeby w niektórych miejscach samochody nie jeździły 60 kilometrów na godzinę, ale 30. Można też stosować tak zwane pasy rowerowe. Tak udało się zrobić w Gdańsku.

    Rozmawiał: Piotr Kawałek

    Komentarze (3)

    Wszystkie komentarze (3) forum.gp24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Wideo ze Słupska

    Zdjęcia ze Słupska

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GP24 poleca

    „Maluch na okładkę Głosu Miastka i Bytowa” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Miastka i Bytowa” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Słupska” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Słupska” Zobacz kandydatów!

    Konkurs. Do wygrania gadżety do biegania

    Konkurs. Do wygrania gadżety do biegania

    Rzetelnie, prawdziwie, mobilnie. Poznaj plus.gp24.pl!

    Rzetelnie, prawdziwie, mobilnie. Poznaj plus.gp24.pl!