Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz droższa droga wojewódzka 203. Oferenci podnoszą ceny

Bogumiła Rzeczkowska
Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty a drzewa przy ul. Darłowskiej w Ustce, która jest częścią drogi 203, już naznaczone
Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty a drzewa przy ul. Darłowskiej w Ustce, która jest częścią drogi 203, już naznaczone Fot. mariusz surowiec
Oferenci z każdym przetargiem podnoszą ceny za remont drogi.

Zarząd Dróg Wojewódzkich na stronie internetowej umieścił informację z otwarcia ofert na rozbudowę 12-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 203 od granic województwa do mostu na Słupi w Ustce. Okazało się, że tym razem oferenci podnieśli stawki.

Pierwszy przetarg unieważniono

Przetarg ogłoszono w lutym 2017 roku. Termin otwarcia kopert z ofertami przedłużano osiem razy. W lipcu okazało się, że inwestor - Zarząd Dróg Wojewódzkich zamierzał przeznaczyć na inwestycję prawie 40,5 mln zł, a czterej wykonawcy zaoferowali ceny od 53,9 do 59,9 mln zł. Inwestor rozpoczął starania o dodatkowe pieniądze. Sejmik Województwa Pomorskiego przyznał ok. 13 mln zł, wystarczających na opłacenie najniższej cenowo oferty. Jednak przetarg trzeba było unieważnić, ponieważ firma Strabag nie przedłużyła terminu związania ofertą. W tej sytuacji oferta została odrzucona.
To samo stało się z ofertą polsko-litewskiego konsorcjum. Pozostali dwaj oferenci. Jednak cena najkorzystniejszej oferty - 56,9 mln zł przewyższała kwotę,jaką ZDW zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji, czyli 53,9 mln zł.

A tu znowu drożej

W listopadzie ogłoszono więc nowy przetarg. Pod koniec grudnia pojawili się czterej, w większości ci sami oferenci, bo jedno z konsorcjów zrezygnowało , lecz zastąpiło je inne. Zamawiający ogłosił, że kwota, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to ponad 53,6 mln zł. To oznacza, że ZDW dopasował ją do lipcowej najniższej oferty. Tymczasem okazało się, że się mylił, bo to znowu za mało.

Wszystkie firmy, które starowały w poprzednim przetargu podniosły ceny remontu drogi. I tak: Budimex SA - 64,9 mln zł. Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego S.A. z Torunia (lider) i spółka Want z Tczewa - 76,7 mln zł. Pruszkowski Strabag - 84,2 mln zł. Konsorcjum: Polbud-Pomorze z Łącka (lider) i Energopol-Szczecin - 68,7 mln zł.

W ten sposób cena najwyższej ofert ponad dwukrotnie przewyższyła cenę, za jaką jeszcze w lipcu inwestor chciał wyremontować drogę. Strabag natomiast, wówczas najtańszy, teraz okazał się najdroższy i żąda o 31 mln zł więcej niż w lipcu.

Drzewa już do wycinki

Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty, a drzewa już ponumerowano na czerwono (to zamówienie wycinki nie obejmuje). Może więc okazać się, że z całej inwestycji przeprowadzona zostanie tylko wycinka.Tymczasem rozbudowę drogi zaprojektowano z rozmachem. Zakres zamówienia obejmuje jej poszerzenie, budowę zatok autobusowych, przejść, azylów, wysp, chodników i ścieżek rowerowych, a nawet wiaduktu i obwodnicy miejscowości Zaleskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza