Miasto chce przejąć port

    Miasto chce przejąć port

    Marcin Prusak marcin.prusak@gp24.pl

    Głos Pomorza

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Port w Ustce.

    Port w Ustce. ©Łukasz Capar

    Już w przyszłym roku ustecki port może należeć do miasta. Za kilka tygodni władze kurortu zaczną starać się o przejęcie go na własność.
    Port w Ustce.

    Port w Ustce. ©Łukasz Capar

    To dla miasta wielka szansa, ale i zagrożenie dla kasy.

    O konieczności przejęcia portu na własność władze kurortu przekonały się po stworzeniu strategii rozwoju usteckiego portu do 2021 roku. Opracowali go naukowcy pod przewodnictwem prof. Czesławy Christowej z Akademii Morskiej w Szczecinie.

    - Port przynosi rocznie dochody w wysokości około miliona złotych. Przewidujemy, że utrzymanie zarządu portu będzie tańsze - mówi Marek Kurowski, wiceburmistrz Ustki.

    - O pieniądze na remonty będziemy starali się z Unii Europejskiej.
    Ustka chce przejąć nabrzeża i zabudowania portowe. Akwen i nawigacja nadal będzie w administracji słupskiego Urzędu Morskiego.

    Co z rybakami?

    Autorzy strategii rozwoju portu stwierdzili, że do 2021 roku flota rybacka bazująca w Ustce powinna być zdecydowanie mniej liczna. Zapewniają jednak, że funkcje rybackie portu powinny być zachowane.

    Czesława Christowa

    Rozmowa z prof. Czesławą Christową z Akademii Morskiej w Szczecinie
    Budowanie mariny na 500 miejsc jest bez sensu

    - Czy ustecki port ma szansę na przetrwanie w konkurencji z wielkimi portami, na przykład Kołobrzegiem?

    - Ustka ma szansę przetrwać jako port lokalny, a nie międzynarodowy. W przyszłości miasto będzie się rozwijać i mieć coraz więcej mieszkańców oraz turystów. Tym ludziom trzeba będzie dostarczyć zaopatrzenie. Samymi samochodami nie da się tego zrobić. Pozostaje transport od strony morza.

    - Wielu specjalistów morskich twierdzi, że czasy portu handlowego w Ustce dawno już minęły. Do tak małego portu mogą wpłynąć tylko statki o małym tonażu, które są nieopłacalne?

    - Nowoczesne statki są coraz bardziej płaskodenne i mogą wpływać do coraz płytszych portów. Nie twierdzę, że stanie się to w ciągu roku lub dwóch, ale wkrótce zaczną przypływać także do Ustki po towary i z towarem. To nie będzie węgiel, jak kiedyś, ale towary drobnicowe. Kontenery, ryby, przetwory rybne.

    Przestrzegam też przed budowaniem apartamentowców w porcie. W ten sposób zniszczymy nieodwracalnie drogą infrastrukturę portową. Ponadto zmiany klimatyczne powodują, że poziom wody się podnosi. To może zagrozić mieszkańcom budynków w porcie.

    - Czy budowa mariny na 500 jachtów w Ustce ma sens?

    - Nie widzę sensu tak wielkiej przystani dla jachtów. Na najbliższe 10 lat starczy marina na 150, 200 jednostek. Bo więcej do Ustki nie przypłynie. Trzeba zostawić tylko możliwość do rozbudowy tej przystani, bo polskie społeczeństwo będzie się bogaciło i zacznie kupować jachty.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (5)

    Wszystkie komentarze (5) forum.gp24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Wideo z Ustki

    Zdjęcia z Ustki

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GP24 poleca

    „Maluch na okładkę Głosu Miastka i Bytowa” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Miastka i Bytowa” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Słupska” Zobacz kandydatów!

    „Maluch na okładkę Głosu Słupska” Zobacz kandydatów!

    Konkurs. Do wygrania gadżety do biegania

    Konkurs. Do wygrania gadżety do biegania

    Rzetelnie, prawdziwie, mobilnie. Poznaj plus.gp24.pl!

    Rzetelnie, prawdziwie, mobilnie. Poznaj plus.gp24.pl!