Żeby plecy nie bolały

    Żeby plecy nie bolały

    Alina Konieczna

    Głos Pomorza

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Ćwiczenia pozwolą wzmocnić mięśnie i utrzymać prawidłową postawę.

    Ćwiczenia pozwolą wzmocnić mięśnie i utrzymać prawidłową postawę.

    Bóle pleców stały się dziś prawdziwą plagą. Dotykają one niemal wszystkich, bez względu na płeć i wiek.
    Ćwiczenia pozwolą wzmocnić mięśnie i utrzymać prawidłową postawę.

    Ćwiczenia pozwolą wzmocnić mięśnie i utrzymać prawidłową postawę.

    Dekalog zdrowych pleców

    Dekalog zdrowych pleców


    1. Bądź aktywny - wzmacniaj i rozwijaj mięśnie grzbietu.
    2. Ćwicz uważnie - pamiętaj o wykonywaniu ćwiczeń zgodnie z instrukcją.
    3. Pamiętaj o diecie - nadwaga i otyłość to najwięksi wrogowie zdrowych pleców.
    4. Nie garb się - utrzymanie prawidłowej postawy w czasie pracy i odpoczynku to warunek zachowania zdrowia i zgrabnej sylwetki;
    5. Przeciągaj się - to dobrze zrobi twojemu kręgosłupowi.
    6. Nie martw się - stres i zmartwienie to twoi wrogowie.
    7. Oszczędzaj kręgosłup - podnosząc ciężary ugnij kolana, zakupy noś w obu rękach, rozkładając ciężar równomiernie; szpilki zostaw na specjalne okazje - na co dzień wybieraj buty na 3-4-centymetrowym obcasie; włosy myj na stojąco, pod prysznicem - nie pochylaj się nad wanną;
    8. Odpocznij - chwila relaksu w ciepłej kąpieli zredukuje napięcie mięśniowe i złagodzi bóle pleców.
    9. Śpij wygodnie - wybieraj materace o średniej twardości, najlepiej te dopasowujące się do kształtów ciała i utrzymujące kręgosłup we właściwej pozycji.
    10. Dbaj o zdrowie - bóle pleców mogą być wynikiem wielu dolegliwości. Zanim rozpoczniesz batalię o kręgosłup - dokładnie się przebadaj.



    A mogą być wynikiem poważnych schorzeń.

    Z reguły jednak są rezultatem zaniedbań. Tymczasem zachowanie dobrej kondycji pleców nie jest aż tak trudne. Wymaga jedynie cierpliwości i zapamiętania kilku podstawowych zasad.

    Wśród najpowszechniejszych przyczyn bólów pleców wymienia się brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i nieprawidłową postawę podczas wykonywania codziennych obowiązków.

    Już tylko krok

    Osłabione mięśnie grzbietu łatwo padają ofiarą wzmożonego napięcia i nieprawidłowych obciążeń towarzyszących na przykład pracy przy komputerze czy za sklepową ladą, a stąd już tylko krok do uporczywego bólu w okolicy szyi, ramion, klatki piersiowej i krzyża.

    Szczególnie podatne na dolegliwości kręgosłupa są dzieci w okresie intensywnego wzrostu, osoby otyłe, wykonujące pracę wymagającą długotrwałego zachowania pozycji siedzącej lub stojącej, kobiety w ciąży, a także osoby będące pod wpływem przewlekłego stresu.

    Gimnastyka, pływanie

    Kluczową rolę w zachowaniu prawidłowej budowy kręgosłupa pełnią mięśnie grzbietu. To one, współpracując z mięśniami brzucha, pozwalają utrzymać wyprostowaną postawę i wykonywać czynności w pozycji siedzącej i stojącej. Dbanie o ich dobrą kondycję już od najmłodszych lat jest ważnym elementem profilaktyki i leczenia bólów pleców.

    Tym, którzy cierpią na dolegliwości kręgosłupa lub są na nie szczególnie narażeni, ortopedzi zalecają gimnastykę korekcyjną, czyli wykonywane pod okiem specjalisty zestawy ćwiczeń wzmacniających poszczególne partie mięśni szkieletowych. Ci, u których ból kręgosłupa pojawia się rzadko i nie jest szczególnie uciążliwy, dla zachowania dobrej kondycji mogą poprzestać na tradycyjnym aerobicu czy stretchingu, a także coraz popularniejszej jodze.

    Jednym i drugim nieocenione przysługi odda pływanie, wymuszające aktywny trening mięśni grzbietu, rozluźniające napięcia.

    Tylko kwadrans

    Każdego dnia warto też poświęcić kwadrans na wykonanie krótkiej gimnastyki w domu. Powtarzane rano i wieczorem przysiady, skłony, proste ćwiczenia rozciągające kolejne partie mięśni pomagają zachować elastyczność i sprawność mięśni szkieletowych, pobudzają krążenie i skutecznie odprężają.
    15 minut, nie jest więc wygórowaną ceną.

    Prawidłowa postawa

    Nieprzypadkowo specjaliści do spraw wizerunku zalecają przyjmowanie podczas wystąpień publicznych idealnie wyprostowanej postawy: ściągnięcie łopatek i pośladków, wysunięcie do przodu piersi i wciągnięcie brzucha ułatwia dotlenienie całego organizmu. Dzięki temu łatwiej się skoncentrować, utrzymać nerwy na wodzy i w rezultacie - przekonać słuchaczy o swoich racjach.
    Systematyczne przerwy

    O zachowaniu prawidłowej postawy trzeba pamiętać również w trakcie codziennej pracy, jazdy samochodem, a nawet - snu. Z pomocą przychodzą producenci specjalnie skonstruowanych krzeseł, foteli czy materacy - właściwie wyprofilowane meble, skutecznie łagodzące napięcia mięśniowe, to połowa sukcesu. Druga połowa - to nasza troska o to, by nadmiernie nie obciążać kręgosłupa.

    Dlatego w trakcie długiego dnia pracy dobrze jest robić systematyczne przerwy na wykonanie kilku prostych ćwiczeń czy choćby staranne przeciągnięcie się. O tym ostatnim nie należy też zapominać rankiem, po wyjściu z łóżka: rozciągniecie zastałych w ciągu nocy mięśni przygotuje nasze plecy na cały dzień.

    Ważnym elementem profilaktyki bólu pleców jest również walka ze stresem. Zdenerwowanie, szczególnie to utrzymujące się przez dłuższy czas, wiąże się ze zwiększeniem napięcia mięśniowego - głównie w okolicach karku - i może być bezpośrednią przyczyną uporczywego bólu.

    Kiedy do lekarza?

    Gdy pojawi się ból, trzeba działać szybko. Nieleczony - może skutecznie utrudnić codzienne funkcjonowanie. Na szczęście w większości przypadków dolegliwości kręgosłupa mają charakter przejściowy i można sobie z nimi skutecznie poradzić przy pomocy prostych ćwiczeń rozluźniających, masażu czy dostępnych bez recepty środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Jeśli ból nie ustępuje, trzeba skonsultować się z lekarzem.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (9)

    Wszystkie komentarze (9) forum.gp24.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    GP24 poleca

    Wideo