Za pośrednictwem tego portalu od jutra każdy klient będzie miał dostęp do swoich danych zgromadzonych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Oprócz tego przez internet, czyli bez wychodzenia z domu, będzie mógł załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi.
Będzie mógł uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach, płatnościach, sprawdzić swoje dane na koncie w ZUS, złożyć i odebrać niezbędne dokumenty, rozliczyć składki, a także umówić się na konkretny termin - na dzień i godzinę w ZUS. Dzięki temu idąc załatwić sprawę, nie będziemy musieli stać w kolejce.
- Portal ten jest przeznaczony dla ubezpieczonych, świadczeniobiorców i płatników składek - mówi Beata Kalkowska, naczelnik wydziału obsługi klientów i korespondencji w koszalińskim oddziale ZUS.
- Pozwoli on ubezpieczonym sprawdzić stan swojego konta, składki, jakie wpłacił za niego pracodawca, a dzięki kalkulatorowi elektronicznemu wyliczyć sobie przyszłą emeryturę.
Renciści i emeryci sprawdzić mogą wysokość przyznanych im i wypłacanych świadczeń, a płatnicy składek - ile muszą ich zapłacić, ile ich dotychczas wpłacili, jakie osoby zgłosili do ubezpieczenia, a także wpłacić należne składki i inne zobowiązania wobec ZUS. Przedsiębiorcy będą mogli zgłosić pracowników do ubezpieczenia i rozliczyć składki.
Na portalu www.pue.zus.pl jest "wirtualny doradca", który odpowiadać będzie na pytania dotyczące ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej platformy.
Każdy kto założy własny profil na portalu PUE, będzie mógł prowadzić elektroniczną wymianę korespondencji z ZUS. Płatnicy składek zyskają zaś możliwość elektronicznego rozliczania się z należnych składek przy pomocy programu e-płatnik.
W celu skorzystania z możliwości, jakie będzie dawał portal Platformy Usług Elektronicznych, każdy klient będzie musiał zarejestrować się na nim, a następnie wybrać się do placówki ZUS z dowodem osobistym, gdzie pracownik sali obsługi klienta go "zaufa".
- Aby móc wysyłać i odbierać pisma z ZUS, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego lub skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP - mówi Beata Kalkowska.
- Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl, a następnie potwierdzić swoją tożsamość w ZUS. Jeśli jednak ktoś woli iść załatwić coś lub wyjaśnić w ZUS, to przez portal już od 14 czerwca będzie mógł zarezerwować sobie wizytę w ZUS - wybrać na nią konkretny dzień i godzinę.
Z Platformy Usług Elektronicznych można skorzystać także przez telefon. Do Centrum Obsługi Telefonicznej można dzwonić z telefonów stacjonarnych pod numer 801 400-987, a z telefonów komórkowych - pod numer 22 560-16-00.
Uruchomienie tej platformy było możliwe dzięki dotacji, jaką ZUS uzyskał z Unii Europejskiej, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z niego pochodzi 85 % potrzebnych pieniędzy, a pozostałe 15 % ZUS wyłożył z własnej kasy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?