Jak zapewnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., inwestycja kompleksowo nie tylko unowocześni infrastrukturę na stacji Słupsk, ale zmodernizuje także jej wygląd i sprawi, że będzie ona bardziej wygodna dla pasażerów.
Przebudowane zostaną perony. Będą wyższe (do wysokości 76 cm), co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Co ważne, zamiast dwóch peronów i dodatkowego „usteckiego” będą trzy perony, z czego perony pierwszy i drugi pozostaną w obecnych lokalizacjach, peron trzeci nie będzie jak obecnie przedłużeniem peronu drugiego, a zostanie wybudowany bliżej nowego budynku dworca autobusowego. Dodatkowy peron będzie obsługiwał pociągi w kierunku Ustki i Szczecinka, a także pozostałe pociągi regionalne.
Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Powstanie nowe lokalne centrum sterowania wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym. Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę trzech wiaduktów kolejowych, przejścia podziemnego pod torami oraz pięciu przepustów.
W Kobylnicy, w ciągu linii kolejowej nr 202, zbudowany zostanie nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
Wykonawcą prac na stacji Słupsk jest firma Torpol S.A. Wartość robót to blisko 562 mln zł. Prace potrwają ok. 36 miesięcy.
Drugi tor do Lęborka
Z modernizacją stacji Słupsk powiązana jest przebudowa odcinka trasy kolejowej do Lęborka. Powstanie tam drugi tor, który umożliwi szybsze podróże i więcej połączeń.
- Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h – informuje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Wygodniejsze podróże oraz pełną dostępność, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią trzy nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Na modernizowanej linii Słupsk - Lębork wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem, a także trzy nowe mosty kolejowe, nowy wiadukt kolejowy oraz sześć nowych przejść podziemnych pod torami, które także przyczynią się do usprawnienia komunikacji. Inwestycja obejmie także przebudowę trzech mostów, 12 wiaduktów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych, 24 przepustów. Wymieniona zostanie też sieć trakcyjna.
Wykonawcą prac na odcinku Lębork – Słupsk jest spółka INTERCOR. Wartość robót to 1,284 mld zł. Zarówno ta inwestycja, jak i modernizacja stacji Słupsk jest dofinansowana ze środków unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FenIKS).
Rozbiórka dworca, powstanie nowy
Przypomnijmy, że równocześnie trwają roboty rozbiórkowe budynku dworca kolejowego w Słupsku. To osobna inwestycja. Kilka dni temu w byłym biurowcu PKP uruchomiono dworzec tymczasowy. Na parterze budynku znajdują się poczekalnia, kasy biletowy oraz toalety.
Pasażerowie muszą liczyć się z utrudnieniami – dotarcie do dworca tymczasowego możliwe jest jedynie od strony ulicy Konopnickiej, okrężną drogą. Tą samą drogą dojdziemy na perony, bo przejście do nich prowadzi właśnie przez dworzec tymczasowy. Cały obiekt jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Droga do niego została oznakowana za pomocą specjalnych tablic w żółto-czarnej kolorystyce.
Budowa nowego dworca kolejowego ma kosztowac 55,5 mln zł. Planowany termin zakończenia całości inwestycji to koniec 2026 roku.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?