Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Załatwianie urzędowych spraw przez internet w ratuszu

Filip Pietruszewski
W słupskim ratuszu u informatyków jest specjalne stanowisko dla chcących załatwić sprawy z urzędem przez internet.
W słupskim ratuszu u informatyków jest specjalne stanowisko dla chcących załatwić sprawy z urzędem przez internet. Krzysztof Piotrkowski
Załatwianie urzędowych spraw przez internet w słupskim ratuszu ma być prostsze. Rozpoczęty w lutym projekt zostanie zrealizowany do sierpnia przyszłego roku.

Rozwiązania, które zostaną wdrożone dzięki projektowi "e-Urząd - dodaj do ulubionych!" mają sprawić, że załatwianie urzędowych spraw przez internet stanie się łatwiejsze dla petentów. Słupsk realizuje go w porozumieniu z czterema innymi samorządami.
- Już odbywają się szkolenia pracowników. Odbyło je 250 z 300 osób, które w ratuszu pracują z klientami
- dowiedzieliśmy się od Agnieszki Nowak, sekretarz miasta. Realizacja projektu ma się zakończyć w sierpniu 2015 roku.
Niedawno został ogłoszony przetarg na wykonanie 150 formularzy elektronicznych. - W uproszczeniu można powiedzieć, że to 150 formularzy odpowiada 150 usługom realizowanym przez nasz urząd.

Dokładnie jeszcze nie wiadomo, jakie to będą usługi. Wśród nich prawdopodobnie znajdą się decyzje o warunkach zabudowy, deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz sprawy związane z podatkami - wyjaśnia Agniesz­ka Nowak. Projekt obejmuje tylko zadania własne gminy. Nie ułatwi więc nam wyrabiania dowodów osobistych lub praw jazdy. Niewiele osób wie, że większość spraw w słupskim urzędzie drogą elektroniczną można załatwić już od maja 2008 roku.

- Do tego czasu urzędy były zobligowane do założenia elektronicznych skrzy­nek podawczych. Proble­mem był kwalifikowany podpis elektroniczny - mówi Piotr Jackowiak, pełnomocnik prezydenta miasta ds. społeczeństwa informacyjnego. Za jego wyrobienie trzeba zapłacić ok. 200-300 złotych za okres dwóch lat.

- Od 1 marca uruchomiliśmy trzy punkty, w których da się potwierdzić tzw. profil zaufany. Można nim zastąpić podpis kwalifikowany w kontaktach z całą administracją. Dwa takie punkty znajdują się w urzędzie miasta przy pl. Zwycięstwa, trzeci w Słupskim Centrum Organizacji Pozarządowych przy ul. Niedziałkowskiego. Wcześniej podobny punkt otworzył Zakład Ubezpieczeń Społecznych - wylicza Jackowiak.

Zobacz także: Prezydent rozdaje dodatki urzędnikom

Aby sprawy w urzędach załatwiać przez internet, należy wejść na stronę epuap.gov.pl i zarejestrować się, podając podstawowe informacje. Następnie za pośrednictwem portalu należy złożyć wniosek o profil zaufany. Później taki profil trzeba potwierdzić z dowodem osobistym lub paszportem w jednym z punktów na terenie Polski. - Od marca w naszych punktach taki profil potwierdziło ok. 300 osób - informuje Jarosław Siedlikowski, dyrektor Wydziału Informatycznego.

Słupska część projektu jest warta prawie 728 tys. złotych. Obejmuje ona także zakup przez miasto serwera oraz działania promocyjne. Słupsk razem z partnerami otrzymał na projekt dofinansowanie z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Wkład własny naszego samorządu wynosi 15 proc. powyższej kwoty. Jednak z miejskiej kasy nie pójdzie na e-Urząd nawet dodatkowa złotówka. Jako wkład własny został uwzględniony m.in. koszt wynagrodzeń urzędników, którzy w godzinach pracy biorą udział w szkoleniach związanych z projektem. Za nadzorowanie projektu sekretarz miasta otrzymuje dodatek w wysokości 2,4 tys. złotych miesięcznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza