Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na poboczach giną ludzie

Andrzej Gurba
Wąska jezdnia, fatalne pobocze - tak wygląda droga powiatowa z Miłocic do Słosinka.
Wąska jezdnia, fatalne pobocze - tak wygląda droga powiatowa z Miłocic do Słosinka. Andrzej Gurba
Powiat bytowski program bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wnioski z niego płynące nie są optymistyczne.

Nasz komentarz

Nasz komentarz

Jak po grudzie

Andrzej Gurba
[email protected]

Program bezpieczeństwa ruchu drogowego w powiecie to worek, do którego wrzucono wszystko, co wrzucić się dało i co wrzucone być powinno. To oczywiście nie jest zarzut, a stwierdzenie faktu. Ważne teraz jest to, na ile decydenci zechcą skorzystać z tego opracowania. Drogowa rzeczywistość, nie tylko powiatowa, pokazuje że w tej dziedzinie idzie nam jak po grudzie.

Teraz od aktywności władz zależy, czy na drogach będzie mniej ofiar.

Słabe drogi, fatalne pobocza, drzewa przy jezdniach, to największe problemy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego w powiecie. Takim stwierdzeniem autorzy raportu, Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej w Gdańsku, Ameryki nie odkryli, ale każde takie opracowanie będzie pomocne w walce o pieniądze na poprawę jakości dróg.

- Z tego powodu program powstał. Starając się o pieniądze na inwestycje, samorządy, będą miały czarno na białym drogowe analizy pod kątem bezpieczeństwa. W większości funduszów taki program to wymóg. Bez niego nie zostanie rozpatrzony żaden wniosek - podkreśla Marian Miazga, ze starostwa.
Strategia opracowana została na lata 2008-2013, ale bazuje na danych z latach 2000-2005.

W tym okresie na drogach powiatu zginęło 78 osób, a 1054 zostało rannych. Koszty wypadków to 416 milionów złotych. Piesi, dzieci i rowerzyści to oni najczęściej są ofiarami wypadków. Ich sprawcy to kierowcy w wieku 18-24 lat. Przejścia dla pieszych to miejsca, gdzie zdarza się najwięcej wypadków - 28 proc.

Najwięcej ludzi ginie na poboczach - 41 proc. Największą ilość zdarzeń drogowych notuje się w gm. Bytów. Z kolei ofiar jest najwięcej w gminie Miastko. Zły stan dróg, to nie są jedyne przyczyny wypadków. Nadmierna prędkość i alkohol. - Tak samo ważna, jak inwestycje, jest też edukacja - oznajmia Miazga.

Autorzy programu postulują powołanie powiatowego inspektora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich zdaniem, bez takiego koordynatora, trudno będzie wdrożyć w życie zmiany dotyczącce bezpieczeństwa. Na rok 2008-2009 program zakłada zmniejszenie ofiar śmiertelnych w wypadkach z powodu nadmiernej prędkości.

Chodzi m.in. o instalowanie progów zwalniających, budowę małych rond, zwężeń ulic. Kolejny priorytet to ochrona pieszych. Wysepki, oświetlone przejścia, sygnalizacja świetlna to pomysły, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza